fbpx
728 x 90

România celor 1000 de milionari etici. Interviu cu Cristian Onețiu

România celor 1000 de milionari etici. Interviu cu Cristian Onețiu

Cristian Onețiu este unul dintre cei 5 investitori din emisiunea Imperiul Leilor. Este co-fondator al celei mai mari companii românești din industria de vânzări directe: Life Care, companie pornită în 2005 într-un garaj și care a depășit 100 milioane de euro cifra de afaceri cumulată. Astăzi compania este una din cele mai mari companii de vânzări directe din Centrul și Estul Europei, cu activitate în peste 16 țări. Și-a început cariera de consultant în 2014 ca business coach și strategy adviser pentru câteva companii internaționale. În ultimii 3 ani și-a dedicat timpul educației antreprenoriale, susținând sute de antreprenori și echipe de management să devină lideri de piață.

Cristian a acceptat provocarea noastră de a răspunde la o serie de întrebări. Răspunsurile pot fi inspiraționale.

1. În ce măsură este prezentă astăzi România pe harta de business a Europei?

La nivel de StartUp-uri funcționale România este slab reprezentată. Facem afaceri mai mult pentru a ne genera un loc de muncă mai bine plătit și mai flexibil ca program, decât să dezvoltăm un „Viable Product” pregătit pentru scalare. La nivel de ScaleUp stăm și mai rău. Și spun asta văzând numărul mic de tranzacții de tip M&A. Altfel spus, chiar dacă există bani pentru achiziția de companii pregătite de ScaleUp, România nu oferă prea multe oportunități.

2. Într-o statistică a Uniunii Europene din 2017, legată de numărul de antreprenori la mia de locuitori, România se află pe ultimul loc. Cât de importantă este cantitatea, poate în detrimentul calității?

Sunt importante ambele. Dar mai importantă e calitatea, evident. Câte companii sunt profitabile, care este procentul din piața forței de muncă pe care îl acoperă, care este contribuția lor la buget, cât export generează și nu în ultimul rând câte falimentează – generând astfel probleme în economie. Dar pentru a obține calitate e nevoie de educație, de planificare și participare la comunitatea antreprenorială. Altfel e doar selecție naturală. Din „cantitate”. Așa a fost până acum.

3. De câte afaceri e nevoie și cât de mari trebuie să fie acestea pentru că România să conteze în businessul european?

Cred că o elită de peste 1.000 de companii medii, ce dezvoltă peste 10 Milioane Euro anual fiecare, ar genera o masă critică a unei clase antreprenoriale noi. O categorie de companii profitabile, educate și unite. Asta ar schimbă mult economia, dar și societatea.

4. Care este principalul atu al antreprenorului român față de cel european?

Românul e descurcăreț. Altfel spus e bun întreprinzător. Dar acestă calitate, chiar dacă îl ajută să pornească, îl blochează să se transforme în antreprenor.

5. Dar principalul lui punct slab?

Interviu cu Cristian OnetiuPrea puțină disponibilitate spre educație, planificare și delegare. Adică exact ce are de făcut un bun antreprenor. Și aș adăuga… percepția că se pricepe la toate în afaceri: achiziții, vânzări, marketing, operațiuni, financiar, resurse umane și management general. Și asta îl ține să atragă oameni talentați sau consultanți serioși.

6. Care sunt abilitățile pe care trebuie să le aibă un antreprenor pentru a avea capacitatea de scalare a business-ului pe care îl conduce?

Abilitățile sunt aspecte practice, deci ele trebuie dezvoltate și apoi practicate zilnic. Din proprie experiență, dar și după ce am lucrat cu sute de antreprenori în ultimii 3 ani, am identificat o “rețetă” care am văzut că funcționează: 1% Viziune, 9% Planificare și 90% Execuție. Dacă iei 8 ore de muncă zilnică înseamnă 5 minute zilnic – VIZIUNE, 50 de minute zilnic – PLANIFICARE și 7 ore zilnic de EXECUȚIE.

7. Gândindu-ne la scalabilitatea unei afaceri, care sunt principalii 3 indicatori de business la care un antreprenor ar trebui să fie atent?

1. Rată de creștere a veniturilor.
2. Creșterea profitabilității nete.
3. Creșterea Cotei de Piață.

Și aș mai adăuga unul… Creșterea productivității angajaților.

8. Cât de importantă este sistematizarea și procedurizarea activității în dorința de a duce afacerea la următorul nivel?

Implementarea unui sistem de management al performanței presupune normarea întregii activități. În concluzie, sistematizarea și procedurizarea sunt o fundație fără de care nu se poate asigura un randament superior al afacerii. Dacă antreprenorul alege să fie el sistemul, nu e nevoie de așa ceva. Dacă însă se gândește să construiască un sistem al afacerii lui, e cazul să facă arhitectura acestui sistem. Apoi cu perseverență să îl implementeze. Singur sau cu ajutorul unor specialiști care au mai făcut asta.

9. Ce sfat dai antreprenorilor blocați în propriul business?

Să evalueze dacă blocajul afacerii nu sunt cumva chiar ei. Și dacă ei sunt… să se dea afară dintr-o poziție executivă și să lase pe cineva potrivit și experimentat. Dar să o facă cu precauție și asistați de un consultant care a mai ajutat alți antreprenori să facă tranziția de la antreprenor-jucător la antreprenor-acționar.

10. Cum poate un antreprenor să-și facă întreaga echipă să înțeleagă prioritățile firmei?

Cristian OnetiuÎn primul rând trebuie să seteze contextul: Misiunea, Viziunea & Valorile companiei. Și să se asigure că se creează în jurul acestora o cultură organizațională funcțională.

Apoi trebuie să seteze nivelul de așteptări: Obiectivele, Indicatorii de Performanță și Randamentele fiecărui mic departament sau echipă.

Și în al treilea rând să asigure resursele necesare.

Odată clare toate astea, oamenii își vor folosi toată creativitatea și expertiza să obțină rezultatele cerute. Ei devin ca prin minune niște angajați model și o echipă sudată.

11. Cum afectează instabilitatea legislativă planurile de dezvoltare ale unei companii?

E clar că schimbările bulversează. Dar schimbările legislative sunt doar câteva elemente, pe care niciunde în lume nu le poți influență. Mi-ar plăcea ca antreprenorii români să înțeleagă că sunt alte zeci de aspecte care ar trebui să le controleze în propria afacere și nu o fac. Cred că aici e marea oportunitate. Să vezi ce poți controla și să te pui pe treaba. Și să ai planul B, în funcție de cele pe care nu le poți.

12. Ce măsuri ai luat în business-ul tău pentru a diminua impactul noilor reglementări fiscale?

Să cresc afacerea. Singură soluție prin care te poți proteja de orice schimbare.

13. Ce oameni de afaceri români te inspiră?

Mari lideri ai lumii și colegi antreprenori români care au construit afaceri serioase și solide. Dar mai mult, mă inspiră noua generație de antreprenori, care se educă și care vor să facă afaceri cu sens. Atât personal, cât și social. Oameni care înțeleg că și asta e o meserie, pe care o iau în serios și sunt dispuși să o învețe pas cu pas.

14. Cine este Cristian Onețiu în timpul liber?

Soț, tată, prieten. La fel ca oricine.

15. Știm că ți-ai propus obiectivul de a face 1000 oameni de afaceri români milionari în euro. Ce vei face după aceea?

Dacă mă ajută Dumnezeu să văd asta până mor, sunt sigur că îmi dă altă sarcină în timp util.


Cristian Onetiu

Cristian Onețiu
Antreprenor, autor și business mentor

  1. Co-fondator al celei mai mari companii românești din industria de vânzări directe, peste 40.000 de distribuitori și peste 50 de milioane de euro cifră de afaceri din 2005 până în prezent: Life Care;
  2. Co-fondator al celei mai mari companii de distribuție alimente BIO în lanțurile internaționale de retail: BIOlogistic;
  3. Partener în prima rețea națională de centre integrative de „Educațional Well-Being”: Centrul Fericirii;
  4. Co-fondator al primei companii de celebrity branding din România: ICelebrity;
  5. Inițiator al echipei de coach, traineri formați și certificați John Maxwell Team din România;
  6. Prezent în TOP 500 Forbes;
  7. Speaker la evenimente de business și la evenimentele speciale corporate;
  8. Prezent în enciclopedia personalităților din România „Who is Who”;
  9. Coach și strategy adviser pentru companii internaționale precum: Samsung, Swatch, Marriot;
  10. Absolvent al Facultății de Psihologie, Universitatea „Mihai Eminescu” din Timișoara – formator acreditat ANC al Ministerului Educației;
  11. Autor al cărților „Start în Antreprenoriat” și „GPS Business”;
  12. Realizator TV al emisiunii „Antrenorul” – o producție educațional antreprenorială;
  13. Investitor în emisiunea Imperiul Leilor alături de Dragoș Petrescu, Daniela Marișcu, Mohammad Murad și Monica Cadogan.

www.onetiu.com