fbpx
728 x 90

Modelul de personalitate DISC – cheia spre relații fericite și sănătoase

Modelul de personalitate DISC – cheia spre relații fericite și sănătoase

Ieri a fost ultima întâlnire a singurului club de networking din Iași, bizz.club. Am (DISC)utat cu Oana Nicolcea despre tipurile de personalitate DISC.

Atunci când vrei să înțelegi mai bine profilul angajaților sau a celor cu care lucrezi, să știi cum să-i motivezi și să relaționezi cu ei într-un mod eficient, modelul DISC îți oferă o perspectivă valoroasă și profesionistă asupra celor mai importante trăsături de personalitate.

Modelul DISC este o modalitate standard și ușor de utilizat atunci când vrei să evaluezi stilurile de personalitate. Încadrarea într-unul din cele 4 tipuri de personalitate (Dominant, Influențator, Statornic, Conștiincios) se face în functie de 2 scale: orientarea spre oameni și orientatarea spre sarcinci.

Înainte să vă povestesc despre cum vă poate ajuta DISC în relații și afaceri, vă spun întâi câteva cuvinte despre Oana.

Oana Nicolcea este Consultant HR cu o experiență în domeniu de 15 ani, în companii naționale și multinaționale. A absolvit Facultatea de Psihologie și masteratul în Evaluarea, formarea și consilierea psihologică a personalului la Iași, este Master Trainer și Master Coach NLP certificat ARONLP și EANLP, Associate Power Coach CLI Canada, Trainer, Speaker și Coach certificat John Maxwell Team.

Bun. să începem. Ce crezi că ne influențează personalitatea cel mai mult? Cât contează ereditatea, modelele pe care le avem în jur sau mediul? Nu știm un răspuns sigur, probabil e o combinație de factori care rezultă din combinarea acestor trei aspecte.

Primul din cadranul de mai sus este ”D-ul” care îl reprezintă pe cel dominant. După cum poți observa, persoanele care se încadrează în acest tipar sunt orientate către sarcini. Asta înseamnă că sunt hotărâți, direcți, se concentrează pe rezultate și caută să dețină controlul.

În plus, sunt pozitivi, productivi, independenți, rezilienți, îi motivează pe ceilalți să acționeze și apreciază socializarea asociată cu munca.

În ceea ce privește punctele slabe sunt:

  • Certăreți
  • Nepoliticoși
  • Încăpățânați
  • Nu sunt complementari
  • Posesivi
  • Nu își cer scuze
  • Insensibili
  • Dominanți
  • Nerăbdători
  • Nu se pot relaxa
  • Neiertători
  • Pot părea reci

Cea mai mare frică a lor e trădarea, nu le place ca ceilalți să profite de ei.

Cei care se încadrează în categoria influențatorilor sunt orientați către oameni. Caută un mediu prietenos, sunt mereu activi, orientați către relații, sentimentali și animați, buni povestitori, încurajatori și prețuiesc experiențele pe care la au cu oamenii. De asemenea, sunt carismatici, prietenoși, spontani, fermecători, îi inspiră pe ceilalți și sunt optimiști.

În ceea ce privește punctele slabe sunt:

  • Indisciplinați
  • Nu sunt demni de încredere
  • Dezorganizați
  • Naivi
  • Pot părea falși
  • Distrași
  • Impulsivi
  • Au nevoie să fie în centrul atenției
  • Uituci
  • Nu ascultă
  • Nu duc lucrurile până la capăt
  • Pierd timpul
  • Vorbesc prea mult
  • Se supraaglomerează

Cea mai mare frică a lor e să nu fie respinși, să nu fie aprobați.

Statornicii sunt orientați câtre oameni, sunt foarte loiali și caută un mediu de echipă. De asemenea, sunt buni ascultători, au un ritm echilibrat, manifestă compasiune și prețuiesc relațiile pașnice. Sunt orientați către rutină, rezervați, le place să economisească, sunt sentimentali și stabili. În plus, sunt fideli și leagă prietenii strânse.

În ceea ce privește punctele slabe:

  • Pot fi prea relaxați
  • Sarcastici
  • Se opun schimbărilor
  • Au un ritm mai lent
  • Încep greu
  • Le e dificil să spună „nu”
  • Au nevoie de asigurări
  • Nu sunt mereu direcți
  • Se închid în ei în cazul confruntărilor
  • Posesivi
  • Sceptici
  • Indeciși
  • S-ar putea să nu-și spună părerea

Cea mai mare frica a lor e pierderea siguranței/confruntarea.

Conștiincioșii caută un mediu care respectă logica și informațiile exacte. Sunt conștincioși, exacți, prețuiesc perfecțiunea și sunt orientați către detalii. De asemenea, sunt analitici, se sacrifică pe sine, idealiști, consecvenți, gânditori și profunzi, adună informații și sunt gânditori profunzi.

În ceea ce privește punctele slabe:

  • Temperamentali
  • Critici
  • Nesiguri din punct de vedere social
  • Rigizi
  • Legaliști
  • Supra-analizează
  • Par reci și distanți

Cea mai mare frică a lor sunt criticile.

În ceea ce privește comunicarea cu cele 4 tipuri de personalități există câteva formulări care te pot ajuta să creezi mai repede o relație eficientă cu ei.

Astfel, atunci când comunici cu un ”D”, fii concis, concentrează-te pe rezultate și adresați întrebări care încep cu ”Ce”, nu folosi ”Cum”.

Când comunici cu un ”Inu vorbi doar tu, nu le ignora ideile și lasă timp și pentru socializare.

Comunicarea cu un ”S” e bine să fie purtată pe un ton prietenos. să arăți că te interesează aspecte legate de persoana lor. Nu fi agresiv, lasă-i timp să se acomodeze cu schimbările și evită cât poți de mult confruntarea, conflictul.

Când comunici cu un ”C” furnizează toate detaliile, fii precis, răbdător, răspunde-i la toate întrebările.

Așadar, cunoaștearea modelului DISC îți permite să obții maximum din interacțiunile cu alte persoane atât în viața profesională, cât și în cea personală. Înțelegând că oricine poate avea preferințe diferite, poți adapta stilul de comunicare și cerințele în funcție de caracteristicile fiecărui tip de personalitate, astfel încât procesul comunicării să se finalizeze cu rezultatele dorite.

Dacă ți-a plăcut acest articol, nu uita să-l împărtășești și cu alți oameni din cercul tău de prieteni. Sharing is caring.