fbpx

Interviu cu Oana Nicolcea, Consultant HR, Trainer & Coach acreditat John Maxwell Team. Vorbim despre provocări și soluții pentru prezent, leadearship, public speaking și iluzia echilibrului.

Interviu cu Oana Nicolcea, Consultant HR, Trainer & Coach acreditat John Maxwell Team. Vorbim despre provocări și soluții pentru prezent, leadearship, public speaking și iluzia echilibrului.

Oana Nicolcea este Consultant HR cu o experiență în domeniu de 14 ani, în companii naționale și multinaționale. A absolvit Facultatea de Psihologie și masteratul în Evaluarea, formarea și consilierea psihologică a personalului la Iași, este Master Trainer și Master Coach NLP certificat ARONLP și EANLP, Associate Power Coach CLI Canada, Trainer, Speaker și Coach certificat John Maxwell Team. Se implică în proiecte de business prin firma pe care o deține ON Learning & Development (cu cele două branduri ON-HR.ro și CoachMe.ro), precum și în activități de voluntariat în zona de dezvoltare personală și orientare & consiliere în carieră pentru adolescenți.

1. În primul rând, mulțumim că ai acceptat să ne acorzi acest interviu. Povestește-ne puțin despre tine. Care a fost cea mai mare provocare pe care ai avut-o în calitate de trainer?

Și eu vă mulțumesc pentru oportunitatea de a vorbi despre ceea ce-mi place să fac. Cea mai mare provocare cred că a fost să facilitez și să predau niște noțiuni unor persoane cu 15-20-30 ani ani mai mari decât mine, medici și directori de spitale, oameni din administrația publică locală din 3 județe despre descentralizarea sistemului de sănătate la începutul anului 2012. Mi se părea foarte complicat să le transmit unor oameni cu aproape de două ori anii mei de atunci informații pe care unii dintre ei le propuseseră, le votaseră și erau foarte atașați emotional de subiect. A fost o experiență minunată, peste așteptări pe care mi-o amintesc cu drag.

2. În opinia ta, care sunt cele mai puternice 3 argumente pentru care un antreprenor sau o persoană care vrea să se dezvolte ar apela la un Coach? Cum îl poate ajuta concret?

Primele și cele mai sigure metode de a elimina frică de a vorbi în public sunt pregătirea (recomand studierea unui sistem certificat) și repetiția. Ajută la fel de mult setul mental încrezător și claritatea privind intenția în calitate de comunicator în acel context, privirea și perceperea publicului tău cu prietenie și deschidere.

Răspunsul rapid și la obiect cum e așteptat de multe ori de antreprenori, ar fi: conștientizare & claritate, împuternicire & responsabilitate, self-leadership.

Toate acestea se realizează de către client pentru sine în cadrul unui proces de explorare internă la un nivel profund, atât conștient cât și inconștient, facilitat de către coach, care este un partener egal în relația de coaching. Clientul este considerat plin de resurse, întreg și inovativ. Parteneriatul de coaching este o alianță construită, în care puterea stă în procesul creat în spațiul dintre cei doi, ambii având ca scop unic și fiind dedicați 100% atingerii obiectivelor clientului și succesului acestuia. Coach-ul lucrează cu potențialul persoanei. În procesul de coaching clientul este împuternicit pentru a fi responsabil și răspunzător de propriile rezultate și pentru a-și crește nivelul de conștientizare & self leadership în orice arie a vieții sale.

3. Care e cea mai dificilă problemă/probleme pentru un antreprenor în această perioadă? Ce sugestii de soluționare ai pentru ea/ele?

Cele mai frecvent blamate probleme ale momentului par a fi incertitudinea/ impredictibilitatea la pachet cu necesitatea de a face redesign de business cu tot ce implică asta în materie de resurse (umane, materiale, etc.). Sugestii de soluționare ar fi multe – menționez importanța mindsetului pozitiv (identificarea de oportunități în contextul actual – există mereu, deși nu la vedere), trecerea de la pelerina de manager (ideală în timpuri normale, predictibile, când ne bazăm pe sisteme și proceduri) la cea de lider (care e generator de stare și idei, care inspiră și trasează o nouă viziune, animă echipele, comunică des și deschis, dă încredere și urnește lucrurile într-o direcție nouă) și folosirea board-ului (existent sau creat din specialiști de încredere) în mod creativ, pentru a identifica oportunitățile și a face planificarea incluzând un management al riscurilor amănunit, pe stategiile nou adoptate.

4. Ce ar fi indicat să facă un lider pentru angajați în această perioadă? Ce și cum ar trebui să le transmită mesajele astfel încât să rămână motivați?,

Să comunice cât mai des, din online sau din offline când se va putea în context mai larg decât acum. Să transmită încredere în viitor și speranță, să-și antreneze reziliența și creativitatea, să aibă o abordare constructivă, de a face tot ce se poate pentru a identifica oportunități, resurse, a regândi procese, să își ia un coach și unul sau mai mulți mentori, să facă traininguri cu echipa de tipul Workshopurilor de reinventare, Workshopurilor de rezolvare creativă a probemelor, Sesiuni de coaching de grup orientate spre obiective.

5. Știm că frică de a vorbi în public e aproape la fel de întâlnită ca frică de moarte. Ce metode sunt pentru a o elimina și cum poți pregăti discursul în așa fel încât să nu te blochezi când ești pe scenă?

Așa este, pe de altă parte și beneficiile de a stăpâni o astfel de artă sunt considerabile – de la capacitatea de a ne exprima clar și coerent adevărurile în medii familiare la a influența mase mari de oameni în context cu miză socială, economică sau politică.

Primele și cele mai sigure metode de a elimina frică de a vorbi în public sunt pregătirea (recomand studierea unui sistem certificat) și repetiția (individuală sau în cadrul unor grupuri de suport, Ex. Maxwell Speakers Club, Toasmasters etc.). Ajută la fel de mult setul mental încrezător și claritatea privind intenția în calitate de comunicator în acel context, privirea și perceperea publicului tău cu prietenie și deschidere.

6. Pentru că noul context în care ne aflăm presupune adaptare, spune-ne cum am putea îmbunătăți vorbitul în public, dar pe ZOOM sau Skype. Ce metode să folosim pentru a transmite un mesaj persusiv și a avea o prezență atractivă?

Echilibrul perfect presupune un efort continuu de a măsură, de a ține scorul, de a nu fi mai mult într-o parte și prea puțin în cealaltă, ceea ce este ușor nenatural, un soi de pat al lui Procust perpetuu, poate fi obositor și cu siguranță este frustrant. Viața este o curgere și o împletire de momente, de etape, de stări, de anotimpuri, de fiecare dată o altă configurație este ideală, și de cele mai multe ori ea nu rezidă într-un echilibru perfect.

Vorbitul în public online sau offline se supune în principiu acelorași reguli mari: conectare și relaționare, mesaj clar, structurat, folosirea limbajului comun, a umorului și a exemplelor personale, interacțiunea cu publicul (și doar percepută – stilul colocvial) și a acestuia cu materialul tău, precum și toate tehnicile de captare și menținere a atenției, de a conduce publicul într-o călătorie informațională și emoțională etc. Comunicarea este influență, iar influența este Leaderhip. Toate mediile (online/offline) sunt potrivite dacă știi cărui public te adresezi și îți adaptezi mesajul pentru el.

7. Care sunt, în opinia ta, avantajele pe care le au evenimentele online? Ce aduc în plus, cum am putea gândi astfel încât să ne mai treacă dorul de întâlnirile face to face?

Sunt minunate evenimentele și întâlnirile online, descopăr acest lucru cu bucurie; sunt foarte practice, necesită logistică minimă, timpii dintre întâlniri / discuții sunt reduși la maximum și pot fi revalorificați imediat, te poți conecta cu persoane pentru care distanță fizică în teritoriu era un impediment –și poți avea un reach nu doar național ci și internațional atât de simplu, opțiunile platformelor sunt din ce în ce mai sofisticate și poți lucra în echipe mixte remote share-uind în timp real informații și documente.

Am auzit și ideea minunată a unor cafenele online sau a unui birou (camera virtuală) deschis în timpul zilei care să înlocuiască întâlnirile de pe hol de la automatul de cafea sau de la dozatorul de apă. Am putea să ne conectăm și să stabilim întâlniri ca de obicei, doar că nu față în față, ci prin apel video by default, și prin a lucra având camerele deschise pe parcursul zilei, fiind conectați la un provider de conferințe online astfel încât să nu ne mai vedem colegii și colaboratorii de cealaltă parte a unei mese sau la biroul de vis-à-vis, ci într-un colțișor al ecranului de la calculator.

8. Cum poate un antreprenor care se confruntă cu numeroase probleme la birou să mențină un echilibru între viața personală și cea profesională?

În primul rând aș vrea să menționez că nu cred în separarea dintre cele două, ele se întrepătrund, le văd ca un întreg, un continuum, iar bunăstarea uneia ține de/impacteaza mereu bunăstarea (wellbeing-ul) celeilalte. La fel și noțiunea de echilibru – mi se pare utopică, dar există o homeostazie în care ne simțim confortabil în toate rolurile și contextele noastre, însă asta o văd mai mult țînând de conceptul de armonie mai degrabă decât de cel de echilibru. Echilibrul perfect presupune un efort continuu de a măsură, de a ține scorul, de a nu fi mai mult într-o parte și prea puțin în cealaltă, ceea ce este ușor nenatural, un soi de pat al lui Procust perpetuu, poate fi obositor și cu siguranță este frustrant. Viața este o curgere și o împletire de momente, de etape, de stări, de anotimpuri, de fiecare dată o altă configurație este ideală, și de cele mai multe ori ea nu rezidă într-un echilibru perfect, ci mai degrabă în imprefecțiuni și dezechilibre confortabile și agreate, cultivate chiar. Răspunsul este la fiecare, după ierarhia valorilor, criteriilor, convingerilor despre lume și viață, acordurilor de familie și a propriei conștiințe.

9. Ce cărți ai recomandă oamenilor în această perioadă?

Aș recomandă Antifragil de Nassim Nicholas Taleb și Leadershift de John C. Maxwell.

10. Există multe perspective vis-à-vis de cum ar fi bine să ne raportăm la momentele de incertitudine. Tu cum consideri că ar trebui să se raporteze un antreprenor la momentele de criză astfel încât să reducă cât mai mult pierderile?

Cred că ar fi util să se concentreze pe redesign-ul business-ului, folosind tot ceea ce are la îndemână în materie de resurse, și mă refer aici în primul rând la oamenii din jurul său. Acum e cel mai bun moment de consolidare a echipei și de a beneficia de valoarea adăugată pe care oamenii tăi o pot genera căutând împreună soluții. Ai ocazia perfectă să generezi engagement, loializare pe termen lung, implicare și efort discreționar. ‘Pune oamenii pe primul loc’ ar trebui să nu mai rămână doar un slogan, ci să-și trăiască din plin validitatea – cei ce vor simți și alege să facă asta vor fi răsplătiți din plin.

11. Ești un membru relativ nou în bizz.club Iași. De ce consideri că oamenii ar trebui să facă networking? Ce beneficii pe termen lung aduc crearea și consolidarea unor relații?

Da, nou pentru formulă actuală a clubului, am fost între primii membri BizzClub încă din 2015 (pare că a fost așa de demult și țin minte că am avut prezentarea Spotlight în prima sesiune la Iași). O perioada m-am dedicat proiectelor personale, revenind anul acesta. Încă din 2009, de când am intrat în contact cu acest concept în cadrul unor evenimente organizate, am devenit fan și de atunci particip de câte ori se poate la astfel de întruniri. Suntem ființe sociale asta o știm cu toții și unii suntem chiar mai sociabili decât alții: sangvinicii, profilul IS din DISC, cei orientate spre relații conform Belbin, conectorii, toți aceștia sunt promotorii și consumatorii avizi de evenimente sociale și de business, și este bine că este așa. Beneficiile sunt imense și intuitive oarecum: socializarea și împlinirea unei nevoi profund umane (pe care abia ce am avut ocazia să o realizăm încă o dată), generarea de rețele de gândire și consultare, de parteneriate, de grup de contacte și recomandări din cele mai variate, sentimentul de a fi sprijinit, înțeles și acceptat, de apartenența, de statut. Totul se face și este cu/prin și despre oameni.

12. Ai un citat sau un gând care te motivează în momentele de cumpănă?

Da, și în ultima vreme am mai adunat câteva – insă preferatul meu de câțiva ani buni rămâne: “Fă tot ceea ce poți, acolo unde ești cu resursele pe care le ai la îndemână” al lui Theodore Roosvelt, îmi aduce aminte că întotdeauna poți face ceva, și poți alege să cauți binecuvântarea, cadoul și oportunitatea din criză și să rezolvi situația apărută, să devii mai bun, mai pregătit și mai puternic din acea experiență.

Se spune, în completare, că e mai bine ca în loc să ne dorim să fie ușor, mai bine să ne dorim și să ne străduim să fim noi mai bine pregătiți, mai bine echipați pentru testele vieții.