fbpx

De ce și cum să îți protejezi afacerea prin obținerea certificatului de marcă înregistrată

De ce și cum să îți protejezi afacerea prin obținerea certificatului de marcă înregistrată

Înregistrarea mărcii reprezintă o decizie vitală pentru afacerea ta.

Imaginează-ți că într-o zi de luni dimineață primești o notificare în care ești informat că prin activitatea ta comercială încalci drepturile de proprietate industrială ale altei persoane. Mai mult, în termen de maxim 15 zile, trebuie să iți schimbi denumirea firmei, antetul, cărțile de vizită, site-ul, reclama, contractele și tot ce are legatură cu identitatea în care ai investit în ultimii ani. Cum te simți? La ce te gândești în acel moment?

Fie că ești producător de prăjituri, că ai pus bazele unei grădinițe sau oferi servicii de consultanță, nu uita că afacerea ta are un NUME care te diferențiază de ceilalți competitori. Acest nume este adesea identic cu numele firmei înregistrat la Oficiul Registrului Comerțului și este binecunoscut faptul că există pe piață mai multe firme cu nume foarte asemănătoare ce pot crea confuzie în rândul consumatorilor.

În România, spre deosebire de alte state unde protecția de marcă este o consecință a utilizării sale, dreptul de marcă aparține persoanei care a depus primul cererea de inregistrare la O.S.I.M., în condițiile Legii 84 / 1998 – Legea mărcilor și indicațiilor geografice, actualizată.

Principiul aplicat de către Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci este ”Primul venit, primul servit” și astfel, singura formă legală prin care poți obține protecția asupra identității afacerii tale este certificatul de MARCA ÎNREGISTRATĂ, valabil 10 ani, cu posibilitatea innoirii succesive.

După ce ai obținut certificatul de marcă înregistrată poți utiliza simbolul în cadrul denumirii tale, simbol care transmite clar mesajul că deții un drept de exclusivitate asupra mărcii și astfel orice tentativă de copiere poate fi sancționată în mod legal.

Există numeroase situații în care antreprenorii români investesc sume importante în promovarea și consolidarea afacerii lor, fără a lua în calcul posibilitatea de a pierde totul, din simplul motiv că nu au obținut la timp certificatul de marcă înregistrată, documentul juridic care să le asigure anterioritatea legală și exclusivitatea asupra folosinței mărcii.

La această situație contribuie și confuzia majoră ce se realizează adesea între numele comercial – acordat de către O.N.R.C. la înregistrarea firmei – și marca înregistrată ® – obținută prin parcurgerea demersurilor legale în fața O.S.I.M. Documentul emis de către Registrul Oficiului Comerțului la inființarea firmei, menționează că „denumirea rezervată nu este constitutivă de drepturi în sensul legii 84/1998 iar în cazul unui conflict drepturile de marca vor prevala”. Un argument suplimentar în acest sens îl constituie și existenta celor 3 mărci în vigoare, înregistrate de către O.N.R.C. în anii 2003, 2013 și 2014.

Cel mai potrivit moment pentru a începe demersurile de înregistrare a mărcii este acela în care ai verificat că numele ales de tine nu încalcă drepturile altor persoane. Abia acum poți aborda urmatoarea etapă ce presupune realizarea unei identități / logo și a materialelor de promovare, achiziția site-ului dedicat, ș.a.m.d. și poți face investiții în publicitatea mărcii tale.

Marca înregistrată este o componentă strategică de dezvoltare și securizare a tuturor investițiilor pe care tu le realizezi pentru a obține o bună reputație în piată și de a fi beneficiarul exclusiv al muncii tale.

Mai ales dacă firma are în componență mai mulți asociați, marca înregistrată va aparține în mod egal acestora, iar în situația în care aceștia decid, la un moment dat, să meargă pe drumuri diferite, se limitează considerabil riscul inițierii unor activități de concurență neloială sau contrafacere.

Foarte important de conștientizat este faptul că identitatea firmei este cartea ta de vizită în relația cu clienții și partenerii tăi, care o percep ca o garanție că meriți încrederea lor. Orice amânare de înregistrare a mărcii poate avea consecințe grave, cu implicații juridice, pe termen lung. Din acest motiv, îți recomand să fii proactiv și să investești inteligent în protecția de marcă pentru afacerea ta. Chiar dacă esti deocamdată la nivel de start-up, nu uita că ai mari șanse să te dezvolți iar această creștere este bine să se realizeze într-un cadru legal eficient și pe deplin securizat.


Autor

Laura David

Avocat European de Mărci și Desene, Mediator

fondatoarea Agentiei DEVIMARK