fbpx

Cum crești un brand cu ajutorul triburilor? Întâlnirea nr. 20 a bizz.club Iași

Cum crești un brand cu ajutorul triburilor? Întâlnirea nr. 20 a bizz.club Iași

Ultima întâlnire a bizz.club Iași am consacrat-o brandingului și managementului financiar. 

La momentul Spotlight, Adrian Sorocaniuc ne-a vorbit despre manangementul financiar. În esență, conceptul reprezintă un subsistem al managementului general al firmei, fiind la fel de important ca managementul vânzărilor, managementul producției.

La momentul de educație, Adrian Mironescu ne-a încântat cu o prezentare minuțioasă și cu suflet despre branding și comunitate.

Până să ajungem la procesul de branding îți propun să vezi întâi ce este brandul. Ei bine, un brand este mai mult decât un slogan sau o companie, el reprezintă totalitatea gândurilor, sentimentelor, asocierilor şi aşteptărilor provocate atunci când persoana este expusă la un logo, produs, serviciu sau orice alt simbol. Cu alte cuvinte un brand este modul în care este privit un produs (percepția), un serviciu, o idee, un oraș, o persoana sau o companie în ochii celor cu care interactioneaza, cărora se adresează.

Ce servicii pot constitui un brand?

Așa cum am discutat și în urmă cu două întâlniri cu Laura David, un brand poate fi constituit și de numele de firmă, dar și de logo, slogan, grafică, formă, culoare, sunet, miros, gust. Se adresează simțurilor noastre.

Având în vedere că brandurile sunt ca într-o expoziție cu sute de opere, iar lupta pentru atenție devine o bătălie pe viața și pe moarte, ce ar trebui să facă brandurile diferit pentru a se remarca?

Într-o lume în care alegerea rațională a devenit aproape o utopie, brandurile trebuie să construiască acel sentiment de apartenență, acel ”de ce” pentru care oamenii s-ar uni în cadrul unui trib unde se regăsesc valori și scopuri comune. Practic, astăzi adevărata competiție nu vine de la competitorii direcți, ci de la aglomerație. (Marty Neumeier, ZAG).

Ce este brandingul?

În esență, brandingul este procesul de construire a unui brand. Cum? Cu ajutorul comunității. Wally Olins spune că brandingul este o manifestare a condiției umane. E vorba despre apartenență: apartenența la un trib, la o religie, la o familie. Are un rol atât pentru cei care aparțin unui grup, cât și pentru cei din afara lui.

Crearea unei legături între branduri și oameni trebuie să fie principalul obiectiv al marilor companii pentru că efectul social al brandurilor nu mai poate fi neglijat.

Din ce în ce mai multe branduri își propun să aibă un impact social pozitiv, pe lângă cel comercial. Scopul creează motivarea ce susține profitul. Asta aduce și un impact comercial pozitiv. Atrage consumatori, talent, aduce inovare, creează PR. Profitul creează resurse ce susțin scopul.

Generațiile actuale preferă brandurile cu suflet, brandurile care fac bine comunității din care fac parte. Nu mai e doar despre profit. E despre autenticitate, empatie, livrare, comunicare și implicare.

Așadar cum crești un brand cu ajutorul comunității?

Precum construirea unei catedrale renascentiste, construirea unui brand necesită cooperarea arhitecților, managerilor și artizanilor pe o perioadă lungă de timp. În primul rând este nevoie să creezi o rețea în jurul brandului tău, adică o comunitate de oameni care să rezoneze cu valorile brandului. Pentru asta ai nevoie de triburi.

Iată câteva caracteristici ale tribului:

  • Puterea a trecut de la companii la clienți
  • Oamenii nu se concentrează pe produse, ci pe sens
  • Clienții cumpără produse pentru a-și construi identitatea
  • Urăsc să li se vândă, dar le place să cumpere
  • Cumpără în triburi pentru a se simți în siguranță și de succes
  • Bătălia nu mai este între companii, ci triburi
  • Compania cu cele mai puternice triburi câștigă
  • Un „trib” este un grup de oameni care nu numai că împărtășesc aceleași interese, dar vorbesc între ei
  • Oamenii vor să fie unici, dar vor să fie unici în triburi
  • Un trib este o comunitate de oameni cu aceleași idei
  • Prin dezvoltarea unui trib, îi sporești puterea față de triburile concurente
  • Ceea ce întărește un tribul unui brand este angajamentul reciproc, colaborarea
  • Un trib care încearcă să abordeze pe toată lumea va realiza că nu atrage pe nimeni cu tărie
  • Oamenii vor să fie unici, dar vor să fie unici în triburi

Așadar, puterea a trecut de la companii la clienți. Oamenii nu se mai concentrează pe produse, ci pe ideea de sens și ideea de trib, de comunitate. Oamenii vor să fie într-un trib pentru a-și construi identitatea, a se simți în siguranță și de success și a le fi confirmate alegerile.

Te așteptăm și pe tine în tribul nostru pentru ca aici oamenii se ajută reciproc, fac recomandări, se educă împreună și formează o comunitate care se dezvoltă așa cum trebuie.