fbpx

Comunicarea leadearshipului. Întâlnirea 24 a bizz.club Iași

Comunicarea leadearshipului. Întâlnirea 24 a bizz.club Iași

La ultima întâlnire a bizz.club Iași am discutat despre Comunicarea leadearshipului.

Gheorghe-Ilie Fârte – conferenţiar la Departamentul de Ştiinţe ale Comunicării şi Relaţii Publice din cadrul Facultăţii de Filosofie şi Ştiinţe Social-Politice a Universităţii „Alexandru Ioan Cuza“din Iaşi – ne-a povestit cu șarm și umor, dar în același timp practic și pragmatic despre ce presupune leadearshipul, ce este liderul, stilurile de conducere, nevoile de comunicare în leadearship, comunicarea motivațională și a punctat ce înseamnă semnalizarea expertizei, competenței și integrității.

A fost o prezentare consistentă, cu multe informații relevante.

Înainte de a pătrunde în profunzimea unui concept și de al analiza minuțios, propun să pornim de la definiția leadearshipului oferită de invitatul nostru. 

Așadar, leadershipul înseamnă influențarea membrilor unei organizații în direcția atingerii scopurilor fundamentale ale acesteia. Leadershipul necesită a fi comunicat, dar înainte de a fi comunicat este important să ne asigurăm că avem mesajul potrivit.

Semnalizarea expertizei, competenței și integrității:

Expertiza se referă la certificatele pe care le-ai obținut în domeniile despre care vorbești sau în care profesezi. Pentru a fi expert într-un domeniu, inițial ai nevoie ca alți experți să te valideze în această postură.

Competență se referă la priceperea manifestată prin comportamentele CLIPS ( controlled, learned, integrated, purposive, smooth).

Integritatea se referă la concordanță între thinking, telling și doing.

Pentru a fi un lider carismatic, influent și abil în relația cu oamenii ai nevoie să cunoști câteva elemente care semnalizează faptul că ai carismă.

Mijloace de semnalizare a charismei:

  • Voce captivantă (ritm, volum, tonalitate, timbru, pauze)
  • Mimică (expresii faciale, zâmbet)
  • Gesturi
  • Posturile corpului
  • Privirea
  • Vestimentația și accesoriile
  • Atingerile
  • Distanțele fizice în raport cu interlocutorii

Comunicarea motivațională

Laudele, recompensele și premiile trebuie acordate în mod public, iar criticile și sancțiunile trebuie aplicate – pe cât posibil – în mod particular.

Un alt aspect important e cel legat de veniturile financiare. Acestea trebuie corelate cu beneficii nemonetare (dezvoltare personală și profesională, ascensiune în cariera profesională). 

Ce ar trebui să facă un lider?

Liderul trebuie să simplifice cât mai mult mesajele pe care le transmite către organizație, să facă permanent referire la misiunea, viziunea, valorile și principiile de acțiune ale organizației.

De asemenea, liderul aplică principiul “Informația și resursele trebuie să ajungă la cei care au nevoie de ele și le folosesc cel mai eficient”.

Alte activități pe care ar fi bine să le faci ca lider, după F.J. Gilbert: 

  • Investește în calitate
  • Înconjoară-te de experți
  • Construiește echipe și ajutați-le să se dezvolte
  • Nu te teme să ceri ajutor când aveți nevoie
  • Identifică și fructifică oportunitățile
  • Dobândește o înțelegere profundă a pieței
  • Fii modest și recunoaște propriile greșeli
  • Nu uita că succesul aparține întregii organizații
  • Condu prin puterea exempului. Muncește mai mult decât toți ceilalți și arată că faci asta cu bucurie

Alte idei relevante:

📌 Liderul reprezintă sistemul nervos al unui organism social și are obligația de a fi prezent în permanență.

📌 Ar fi bine ca cei conduși să-l urmeze pe conducător și să facă – pe cât posibil din proprie voință – ceea ce vrea acesta.

📌 Liderul este: liant, catalizator, ghid, dirijor, dispecer, agent de ordine, protector, comandant.

📌 Există 3 stiluri de comunicare: tranzacțional – transformativ, participativ – directiv, orientat către sarcini – orientat către relații.

📌 Calitățile liderului convingător trebuie semnalate în modalități greu de imitat de către cei care nu le posedă

📌 Cu cât riscul de fraudă este mai mare, cu atât mai mare este costul pe care sistemul de semnalizare îl impune celor care apelează la el

📌 Frecvența semnalizării trebuie să se coreleze cu cantitatea de zgomote și bruiaje din mediu

📌 Una dintre nevoile de comunicare în leadearship este formularea precisă a obiectivelor și ancorarea lor în misiunea, viziunea și principiile de acțiune ale organizației.

📌 Calitățile liderului convingător (3C):

  • Credibilitate (legitimitate, expertiză, competență, integritate)
  • Charismă (similaritate, familiaritate, farmec)
  • Control (dreptul și abilitatea de a controla, puterea de a recompensa și sancționa)

📌 Laudele, recompensele și premiile trebuie acordate în mod public, iar criticile și sancțiunile trebuie aplicate – pe cât posibil – în mod particular.

📌 Liderul aplică principiul “Informația și resursele trebuie să ajungă la cei care au nevoie de ele și le folosesc cel mai eficient”.

Așadar, un lider trebuie să știe să comunice cu claritate un mesaj, să simplifice informația, să fie competent, să-și dovedească expertiza, să fie carismatic și să influențeze în special prin puterea propriul exemplu.

Momentul de prezentare al firmei i-a aparținut lui Cristian Tamaș de la Enovis.ro. Am remarcat citatul cu care și-a deschis prezentarea: “Fă tot posibilul să fii om de valoare nu neapărat om de succes“, Albert Einstein și faptul că în vasta experiență de peste 20 de ani, a fost implicat în 6 proiecte de business, 2 proiecte social comunitare, creând și divizia de business software a Elsaco.

Se spune că viața e un joc al cifrelor, așa că dorim să îți prezentăm și o serie de aspecte pragmatice referitoare la ultima întâlnire.

Chiar au început să ne placă cifrele. Și nu doar pentru că ne sunt favorabile, ci pentru că reflectă valoarea reală a unui produs/serviciu. Cel puțin asta susține specialistul în managament financiar din clubul nostru, Adrian Sorocaniuc.

  •  Câți oameni au asistat azi la prezentarea lui Gheorghe Ilie-Fârte despre Comunicarea Leadearshipului? 25
  •  Câți invitați noi au fost prezenți? 4
  •  Câți membri noi și-au făcut azi debutul? 3
  •  Câte solicitări și livrări de referințe au fost? 9
  •  Câte premii s-au oferit la tombolă? 3

Te așteptăm săptămâna următoare la întâlnirea noastră pentru o nouă sesiune cu multe revelații, conștientizări, informații relevante și aspecte practice  bit.ly/bizz-meeting

P.S: Mulțumim, Paul Covalschi Photography pentru modul în care ai surprins momentele întâlnirii de azi!