fbpx
728 x 90

7 Mituri despre francize. Idei de afaceri validate

7 Mituri despre francize. Idei de afaceri validate

Ultimii ani au reprezentat o perioadă foarte bună pentru dezvoltarea francizelor în România.  

Tot mai mulți antreprenori români sunt atrași de acest model, inspirați de succesul pe care acesta îl are în țările cu un mediu de business matur precum Franța, Anglia sau Statele Unite.  

De la an la an, numărul sistemelor în franciză este în creștere, la fel ca și numărul celor care folosesc franciza ca pe o cale mai sigură către antreprenoriat.

Pentru noi, franciza reprezintă un model de business testat,  care și-a dovedit succesul în diverse tipuri de locații, domenii de activitate și arii geografice. Asta înseamnă că dacă în rețeaua respectivă există deja 15-20 de locații care sunt de succes, există o probabilitate mai mare ca și cea de-a 21-a să fie de succes, respectiv să fie profitabilă.

Ca și consultanți de business specializați pe franciză, interacționăm zi de zi cu antreprenori (actuali sau viitori). Ne întâlnim destul de des cu o serie de mituri asociate cu francizele, pe care ne-am gândit să le împărtășim:

Mitul #1:  Franciza este ușoară

Să vinzi salată la români? O idee pe care ai fi putut s-o ai și tu!

Crezi însă că doar ideea i-a ajutat pe cei de la Salad Box să ajungă un business recunoscut și peste granițe, cu o CA de peste 30 mil Euro?

În business, este mult despre execuție, despre dorința de a fi mereu conectat la propriul business și a lucra să îl duci la următorul nivel, zi de zi!

Așadar franciza NU este ușoară, este simplă.

Primești rețeta de business, reguli de lucru și proceduri, iar rolul tău este să asiguri excelență și performanță în managementul de zi cu zi al afacerii!

Mitul #2: Este scump să investești într-o franciză

Toți antreprenorii/francizorii cu care lucrăm ne povestesc și de câți bani (pierduți) au avut nevoie ca să experimenteze: cu sisteme, oameni, decizii de business, nu foarte fericite. Toate cuantificate în bani, mulți bani. Iar când ești la început multe din aceste greșeli pot fi fatale unui business. Cu siguranță că aș plăti  numai pentru a evita astfel de greșeli.

În rest, discuția despre ieftin sau scump depinde de ce primești ca  valoare adăugată în schimb.

Răspunde la intrebarea “what’s in it for me?” și cere pachetul de servicii de asistență furnizat pentru taxele plătite, fie la intrarea în sistem, fie lunar, pe parcursul contractului de franciză.

Valoarea oferită ar trebui să fie mai mare decât taxele plătite.

Și încă un lucru – noi nu credem în francize fără costuri! Dacă o franciză nu are taxă de intrare sau nu percepe redevențe, în ce constă suportul francizorului?

Mitul #3: Trebuie să ai experiență anterioară

Dacă ai fi expert în domeniu, de ce ai mai avea nevoie de o franciză? Nu uita, însă, că este important ca abilitățile pe care le ai trebuie să fie folosite in managementul de zi cu zi.

În segmentul cafenelelor – spre exemplu – nu trebuie să fii un barista de excepție (asta te va învăța sistemul), ci  trebuie să ai simțul ospitalității..

TREBUIE SĂ ÎȚI PLACĂ CEEA CE FACI! Și să înțelegi exact ce ți se cere (că-ți place să bei cafea nu prea are legătură cu a avea un business de cafenea)

Mitul #4:  Alegerea limitată a domeniului

Mai avem clienți care ne spun că s-au săturat de atâtea cafenele și fast food-uri în franciză. Poate zona de Horeca nu este pentru tine, dar asta nu înseamnă că nu-ți vei găsi un business în care să faci performanță.

Știați că până și Muzeul LOUVRE se francizează? ☺

Știați că și COCA COLA este o franciză (de producție) ?

De la servicii IT – la training, la servicii de mobilitate, la cafenele și retail de orice fel. Dacă se poate replica un model de business, probabil că există și o franciză în acel domeniu. Doar în România există peste 400 de modele de afaceri care operează în franciză.

NU EXISTĂ LIMITĂRI…

Trebuie doar să identifici franciza care ți se potrivește cel mai bine!

Mitul #5:  Mai bine singur. ESTI SIGUR:?

Ne place să ne facem lucrurile singuri – de la casă, la instalația de gaze, la business. Totuși, rezultatele cele mai bune le obținem atunci când colaborăm cu cei din jurul nostru – echipa, familia, prietenii. Trebuie să învățăm, prin auto-educație, să avem încredere în cei din jurul nostru. Și, în plus, ești gata să reinventezi roata într-un mediu de business din ce in ce mai competitiv?

Cu ce o să fie diferit conceptul tău de cele care deja sunt prezente în piață?  (cred că pe piață)

Mitul #6: Succesul este garantat

Tu ai făcut investiția, franciza vine cu rețeta de business testată, succesul ar trebui să fie garantat. Sau nu?!

În general, afacerile care se francizează au resursele financiare necesare pentru a deschide locații noi – așadar decizia de a se deschide (către ?)franciză nu ține doar de a atrage capital de dezvoltare.  Dar succesul afacerii nu depinde doar de franciză,  ci și de implicarea ta. Și chiar și așa, nu există vreo garanție. Există doar șanse mai bune de a lansa o afacere de succes.

Am văzut francize foarte bine puse la punct care au eșuat din cauza unor parteneri nu foarte motivați în a face lucrurile să meargă. Și am văzut francize care  la început de drum și nu foarte pregătite, dar care, printr-un partener determinat, au reușit să ajungă la rezultate excepționale.

Mitul #7: pot deveni milionar [în euro] prin franciză

Te visezi milionar, pe o plaja din Hawaii , dupa achiziția unei francize?

Trezește-te!

Munca ta abia acum începe!


Paul Voicu

Crede în puterea celor mulți în afaceri și în business-uri colaborative și structurate. Iar franciza se potrivește foarte bine cu modul său de gândire. Are o experiență multidisciplinară: antreprenoriat, strategie, publicitate și energie care-i permite înțelegerea modelelor de business și a potențialului de expansiune.

paul.voicu@francize.ro
www.francize.ro