Digitalizarea companiilor este un mega trend care a schimbat în mod semnificativ modul și felul în care trăim, lucrăm și adăugăm valoare. Digitalizarea va revoluționa economia și mediul de afaceri. Din ce în ce mai multe date vor fi combinate și vor conduce la noi servicii, produse și modele de business. În același timp vor fi afectate și procesele de business. „Industria 4.0″, producția interconectată, are potențialul de a dezvolta de la zero lanțul valoric, influențând astfel în mod considerabil modele de business.
Trecerea la un viitor digital va afecta semnificativ fiecare companie, indiferent de industria din care face parte.
Va fi esențial să se adopte strategia corectă și să se dezvolte competențele necesare, astfel încât adaptarea la mediul schimbat să fie posibilă și potențialele contextului digital să fie folosite în cel mai favorabil mod. Aceste elemente vor conduce companiile la schimbări fundamentale în organizare, procese și cultură.
De exemplu, în retail și distribuția produselor de larg consum, clienții vor fi analizați din perspectiva relevanței, pe baza tuturor datelor interne și externe disponibile. În urma analizei se vor formula domenii de acțiune individualizate pe nevoile specifice ale clienților. Folosirea de Behavioral Marketing, Predictive Analytics permite previzionarea nevoilor viitoare cu o mai mare acuratețe decât în trecut. Gradul de eficiență al activităților de vânzări și măsurilor de marketing va fi astfel îmbunătățit considerabil.
Câțiva pionieri au identificat potențialul erei digitale și au realizat câștiguri. Modelele de business ale acestor companii se caracterizează printr-o orientare accentuata către client.
Definitorie este și utilizarea la scară largă a BIG DATA (datele sunt păstrate și prelucrate în cantități imense, datorită unor medii de stocare mai ieftine, a unor metode de procesare mai rapide, precum și a unor algoritmi mai performanți).
Tehnologia BlockChain este o altă direcție interesantă pentru perioada următoare. Un blockchain este o listă de înregistrări (sau de date) în continuă creștere, numite blocuri, care sunt legate și securizate cu ajutorul criptografiei. Prin design, blockchain-urile sunt rezistente la modificarea datelor. Blockchain-ul este „un registru transparent și distribuit care poate înregistra tranzacții între două părți în mod eficient, verificabil și permanent”. Pentru a fi folosit ca registru distribuit, un blockchain este de obicei administrat de o rețea colectivă de tip peer-to-peer, ce aderă la un protocol pentru validarea noilor blocuri. Odată înregistrate, datele din orice bloc de date nu mai pot fi modificate retroactiv fără alterarea blocurilor care urmează, ceea ce necesită acordul majoritar al participanților din rețea.
Dacă digitalizarea este un proces care pleacă din interiorul companiei, atunci ea trebuie să înceapă cu funcțiunile interne ale acesteia. Iată care sunt tendințele în digitalizare ținând cont de principalele 5 funcțiuni interne ale unei companii.
Tendința 1– Marketing → Conținutul video
Astăzi, majoritatea interacțiunilor cu clienții au loc prin intermediul e-mailului, telefonului și chat-ului. Cu toate acestea, videoclipul este mai ușor de folosit decât oricând. Potrivit Hubspot 43% dintre oameni doresc mai mult conținut video, iar 52% dintre experții în marketing clasifică videoclipul drept instrumentul cu cel mai mare randament.
Materialele video cu o durată mai mică de 90 de secunde conduc la o rată de retenție a utilizatorilor de 53%. Acest lucru înseamnă că mai multe videoclipuri scurte în e-mailurile de marketing și ferestrele de chat ar putea fi o mare oportunitate. Popularitatea conținutului video va plasa clipurile video în centrul campaniilor de marketing și vânzări în 2018.
Tendința 2–Vânzări → Colectarea automată a datelor
Colectarea automată a datelor a permis companiilor să creeze profiluri foarte detaliate ale clienților în managementul relațiilor cu aceștia. Folosind colectarea de date noi, companiile pot să re-prospecteze conturi vechi și să le satisfacă și mai personalizat cerințele.
Hubspot raportează că 69% dintre clienți doresc ca echipele de vânzări să le cunoască foarte bine nevoile și 61% dintre clienți doresc ca reprezentanții de vânzări să le ofere informații relevante. Conturile de client pot deveni incredibil de dense în informații, iar un profil mai bun al clienților ar putea conduce la o creștere a vânzărilor bazată pe valorificarea informațiilor din aceste conturi.
Tendința 3–Financiar → Facturarea digitală
În 2018 standardizarea și automatizarea vor ajuta departamentele financiare să facă procesele de facturare complet automatizate. Universal Business Language (UBL) este o bibliotecă deschisă de standarde XML pentru documente cum ar fi comenzi de achiziție, facturi și logistică de transport. Deși este folosit de un deceniu, UBL trebuia să fie mandatat de directivele europene în 2018.
Acum se pare că anul 2019 va fi termenul la care firmele europene vor fi obligate să primească și să proceseze facturile electronice folosind UBL. Unul dintre cele mai mari beneficii ale adoptării UBL este faptul că facturile devin instantaneu propuneri de rezervare, pe care clienții le pot procesa apoi în sistemele lor financiare sau în ERP. Profesioniștii financiari vor economisi mult timp și efort prin faptul că nu va mai fi necesar să recreeze datele facturii. UBL elimină potențialul de eroare umană în copierea datelor.
Tendința 4–IT → Cloud
Migrarea către cloud este o altă tendință prezentă în 2017, care prinde mai bine contur în 2018. Cloud computing ajută organizațiile să aibă grijă de procese centralizate, cum ar fi să permită organizațiilor stocarea datelor într-un loc accesibil de oriunde. Migrarea către cloud este relevantă din perspectivă financiară, deoarece scade costurile de hardware și de personal asociate cu hosting-ul și serverele interne.
De asemenea este relevantă din perspectiva productivității, deoarece angajații pot comunica și accesa fișiere de oriunde și nu doar în birou. Migrarea către cloud aduce cu sine și provocări în zona securității cibernetice care va fi o tendință asociată migrării către cloud. Așadar deviza este migrare în cloud, către un furnizor cu resurse și experiență în lupta împotriva malware și data breaches.
Tendința 5 – Resurse umane → Reducerea echipelor
Potrivit HR Trend Institute numărul locurilor de muncă în departamentele de resurse umane va scădea pe măsură ce nivelul automatizării va crește. De exemplu selecția candidaților pe care acum o fac mulți recrutori, este preluată rapid de mașini inteligente. Consilierii de HR, asistenții, partenerii de afaceri vor deveni mai puțin necesari. Personalul de HR de top va fi necesar în serviciile de resurse umane, iar un arhitect HR de nivel înalt poate (și ar trebui) să joace un rol important în transformarea organizațiilor.
În concluzie, tot multe companii își dau seama că transformarea digitală nu este un moft, un accesoriu la modă, sau ceva util doar pentru companiile mari de tehnologie. Digitalizarea este un imperativ în peisajul de afaceri de astăzi, pentru firmele care vor un avantaj competitiv. Efectul disruptiv al digitalizării în toate industriile va amenința modelele tradiționale de afaceri.
Daniel Cioancă
Agile Project Manager, Co-Founder&CEO IF THEN WOW Inc.
daniel@ifthenwow.com