Revista DEVOS: Una dintre abilitățile esențiale pentru un antreprenor / manager este aceea de a gestiona schimbările. Spune-ne care sunt cele mai importante aspecte pe care trebuie să le avem în vedere, mai ales în contextul economiei românești.
Ovidiu Toader: Antreprenorii își încep activitatea de antreprenoriat făcând o schimbare foarte importantă în viața lor! După care urmează o serie de schimbări rapide în toate direcțiile. Cu timpul organizația creste și nu știu cum și de ce, la un anumit nivel antreprenorii încep sa își dorească sa rămână situația neschimbată. Acela este semnalul că și-au atins sau chiar depășit obiectivele sau cum se mai spune “s-au plafonat”. Acela este momentul când e posibil să fie prea târziu pentru a mai face o schimbare pentru că nivelul de motivare este foarte jos sau chiar a dispărut. Este o vorbă în managementul schimbării că o schimbare se face înainte sa fie nevoie să faci o schimbare. Dacă ai nevoie de o schimbare, deja e târziu pentru a o mai face și efortul e mai mare. De aceea afacerile de succes sunt în continuă schimbare, unele sunt bune și sunt dezvoltate, altele nu sunt bune și sunt oprite. În momentul în care facem o schimbare e important să ne amintim că oamenilor în general nu le plac schimbările și că e nevoie să facem managementul schimbării, să comunicăm mai întâi cu liderii formali și mai ales cu cei formali, să ne pregătim că unii oameni vor alege să nu rămână cu noi pentru sau după schimbare și că oameni noi vor apărea în organizație. Dacă nu facem asta planificat, oricum se va întâmpla neplanificat și ne poate lua prin surprindere. Sunt și alte măsuri care trebuie luate dar să nu ocupam tot spațiul de revista dedicat acestui interviu răspunzând doar la prima întrebare, pe care întâmplător nici nu o văzusem și e de fapt ultima la care răspund după un reminder din partea redacție!
Totuși, as vrea să vă recomand o carte simpatică despre managementul schimbării pe care orice antreprenor și manager e obligatoriu să o citească “Aisbergul nostru se topește”. Dacă ne uitam în viața noastră pana acum, este presărată cu numeroase schimbări care ne-au creat așa cum suntem noi azi, fără acele schimbări am fi fost alți oameni iar când nu mai sunt schimbări de fapt înseamnă că suntem morți!
RD: Cum te dezvolți la nivel personal? Cum crește Ovidiu Toader profesional și personal?
OT: Citesc, ascult cărți audio, particip la conferințe și workshop-uri pe domeniile mele de interes, am mai mulți coach-i cu care ma întâlnesc periodic, am mentori cu care mă întâlnesc periodic, meditez, particip la întâlniri în care dezbatem subiecte de interes comun. Îmi asum acțiuni la care nu știu încă tot ce am de făcut și ma informez și ma antrenez pentru a putea sa le duc la îndeplinire. Acest comportament l-am avut din adolescență și îl am și acum.
RD: Astăzi, antreprenorii primesc sfaturi din toate direcțiile, atât pentru dezvoltarea afacerilor, cât și pentru evoluția lor personală. Unele dintre aceste sfaturi sunt bune, altele … nu foarte utile. Cum poate un antreprenor sau manager să găsească resurse bune și valoroase pentru el și/sau afacerea sa?
OT: Trăim o perioadă abundentă în informații, accesul la informații este foarte facil și în această situație de fapt este important cum facem trierea lor și pe care le alegem pentru ce avem nevoie. În primul rând e important să ne informăm ce îl califică pe acel “sfătuitor” și dacă noi rezonăm cu acea persoană și cu rezultatele pe care acea persoană le are în viața sa. Ne dă sfaturi din experiența de viață, din ce a trăit sau din ce a auzit și citit? Personal, mă abțin foarte mult de la a da sfaturi și în majoritatea situațiilor pun întrebări care să îl ajute pe clientul meu, sa găsească singur răspunsurile care i se potrivesc și mai ales pe care le poate implementa. Dacă totuși ajung în situația de a da sfaturi, spun foarte clar că asta am făcut sau aș face eu și îl invit pe client să exploreze, să identifice ce i se potrivește și ce poate el să implementeze.
Doar asta e valoros dintr-un sfat, ceea ce poți tu să transformi în realitate, ce poți sa faci sau să generezi.
Restul e teorie, teoria pe care nu o implementăm, nu produce rezultate ci frustrare!
RD: O companie cu o cifră de afaceri de 200.000 euro în 2018 și care își dorește dublarea acestei cifre în 2019, are 10.000 de euro buget de investiții. În ce ar trebui investiți acești bani?
OT: Nu pot să dau un sfat de investiții bazat pe aceste informații. Totuși o parte din acești bani va trebui să fie alocată pentru a produce rezultate în direcțiile în care se constată că au avut cea mai mare eficacitate în 2018. Atenție, nu cel mai mare rezultat ci, cel mai mare raport între venit și costuri. Aici simt să atrag atenția că cifra de afaceri este importantă dar mai important este profitul și sa fim atenți dacă prin dublarea cifrei de afaceri reușim sa influențam pozitiv profitul prezent sau în viitorul apropiat.
RD: Care este, în opinia ta, procesul prin care un antreprenor poate ajunge să lucreze cu un coach potrivit pentru el și afacerea lui? La ce ar trebui să fie atent pe parcursul derulării acestui proces?
OT: Pentru a lucra cu un coach și pentru a avea și rezultate, îi invit pe antreprenori să identifice mai mulți potențiali coach-i, să îi contacteze și să le ceară să lucreze o sesiune demonstrativă sau de cunoaștere care poate fi de o oră, 30 de minute sau chiar 15 minute și poate fi la telefon. În urma unei astfel de sesiuni de lucru vor afla amândoi dacă pot să lucreze împreună și dacă pot sa aibă rezultate notabile. În urma unei sesiuni de lucru, consider că antreprenorul trebuie sa aibă cel puțin una sau mai multe acțiuni implementabile identificate clar pe care le poate duce către rezultate pragmatice, măsurabile. Dacă aceste rezultate sunt cel puțin de 5 ori mai valoroase decât investiția în sesiunea de coaching, atunci merită repetată. De asemenea, un coach ar trebui să poată să confrunte situații dificile, să fie transformator, ca un duș scoțian nu ca unul cu apă călduță.
RD: Povestește-ne despre cea mai frumoasă transformare a unui antreprenor și a businessului său ca urmare a unui proces de coaching derulat cu tine.
OT: Este greu de ales cea mai frumoasă, pentru că fiecare transformare este frumoasa în felul ei. Totuși aleg să vă spun despre un antreprenor care, atunci când a început sa lucreze cu mine era în situația în care primea de lucru de la angajați, nu știa să delege, să evalueze, să recompenseze pe bază de rezultate, firma era pe pierdere și depindea în proporție foarte mare de un singur client. După ce a implementat ce am lucrat în câteva sesiuni a reușit să elimine pierderea și să înceapă să delege activități măsurabile. Lucrăm periodic, cel mai mult prin telefon deoarece nu ne aflam în același loc, oraș sau chiar țară de fiecare dată, când are nevoie sa lucrăm. Anul acesta firma a produs un profit foarte bun, cifra de afaceri este de 6 ori mai mare decât cea de acum 3 ani când ne-am cunoscut și vorbim de milioane de euro, dar cel mai important este că antreprenorul este transformat personal și profesional și primește feedback de la toți angajații, clienții și membrii familiei, că este un alt om. Sunt foarte mândru de transformarea lui, sunt încântat de omul care a devenit și cel mai frumos este că se datorează puterii lui de a se supune sesiunilor dificile de schimbare de paradigme, implementează și revine asupra a ce nu reușește și este foarte tenace și dornic de transformare.
Pe parcurs a avut momente în care persoane foarte apropiate i-au spus că nu e bine ce face, că nu mai e el, că transformarea lui este foarte mare și nu în bine, dar el a reușit să continue și acum se bucură de rezultate atât el cât și persoanele apropiate lui, care și-au schimbat feedback-ul și apreciază transformarea lui.
RD: Care este cel mai important activ al unei companii și de ce?
OT: Oamenii care lucrează cu responsabilitate, implicare, procesele și procedurile care duc la producerea serviciilor și produselor, care duc la servirea clienților și pe care oamenii le fac sistematic și cu acuratețe. Pentru că acestea pot sa ducă la creștere exponențiala a afacerii.
RD: Ne poți face o analiză SWOT a antreprenorului român?
OT: Nu pot să fac asta, oamenii sunt foarte diferiți, antreprenorii sunt foarte diferiți și o analiza SWOT este ceva ce identifică cât mai acurat detalii despre o entitate. Totuși aș vrea să spun aici că o mare oportunitate pentru antreprenorii români este educația în cum se conduce o afacere, cum se transferă responsabilitatea către echipă și cum se lucrează cu oamenii!
RD: Care sunt câteva din lucrurile esențiale pe care un proprietar de afacere trebuie să le facă pentru a construi sau a gestiona o afacere de succes?
OT: În primul rând este important să clarifice care sunt produsele, serviciile, clienții și să aloce energie și concentrare pentru a le îmbunătăți în permanență. Să păstreze focusul pe profit, să creeze o echipa cu oameni care se completează și se provoacă constructiv și să creeze mediul motivațional necesar creșterii. Să fie prezent și să ceară permanent tuturor angajaților să fie mai buni și mai implicați, să îi recompenseze pe măsură rezultatelor. Să stabilească viziunea, misiunea, valorile, obiectivele anuale, lunare și să le măsoare cu acuratețe. Să comunice rezultatele cu cei implicați și să se bucure de ele împreună. Să ia decizii rapide, să ceară acțiuni și rezultate, să fie un om de acțiune și să nu accepte amânare și neimplicare.
RD: Cum gestionați toate activitățile dumneavoastră personale și de afaceri?
OT: În primul rând îmi stabilesc prioritățile în viață și apoi aloc timp și atenție în funcție de această prioritizare. Bineînțeles că apar situații neprevăzute, urgente, care mă deturnează de la ce este important, dar fac tot ce pot pentru a mă concentra pe ce este important și să deleg altora ceea ce știu ei mai bine să facă. Cred că nu putem face o separare clară între personal și profesional, sunt același om care trăiește în aceste lumi care se întrepătrund.
RD: Care sunt cărțile care ți-au influențat cariera profesională?
OT: Ohooo, sunt foarte multe și nu am o lista a lor, totuși voi spune aici câteva dintre cele pe care le-am simțit ca fiind cele mai puternice în diferite momente ale vieții: în adolescență “Cei trei muschetari” 😊, Alchimistul, Cel mai vestit vânzător din lume, Cele patru legăminte, Conversații cu Dumnezeu, Puterea Prezentului, Școala Zeilor, Finalizarea, Winning, Cartea Roșie a Vânzărilor. Citesc mult în limba engleză: Principles, Collaborating with the enemy, The power of Vulnerability, Tribes, Find your why, Purple Cow, Homo Deus, Sapiens, Mindset, Zen to Done, The art of Happiness, Grow from within, Linchpin, The 4 hour workweek, When everything changes, change everything, Blue Ocean Strategy (în acesta metodă sunt certificat ca practitioner, fiind unul dintre cei doi din România). Le-am pus aici pe cele care au legătură cu antreprenoriatul din perspectiva mea. Aici cred că apar doar 1% dintre cărțile care mi-au trecut prin mână și prin cap, mama a lucrat în librării și biblioteci și am avut acces nelimitat. Iubita mea ma ironizează că atunci când vizităm orașe noi, eu insist să petrecem timp în librării mai mult decât la muzee sau locații turistice.
RD: Cine au fost / sunt mentorii tăi? De ce este important ca fiecare antreprenor să îți găsească mentori?
OT: Nu cred că e important să îi nominalizez aici, mulți dintre ei nu sunt persoane publice. Consider mai important să menționez că am avut și am mentori întotdeauna, cei mai mulți informal din țară și din afară.
Este foarte important să avem acces la experiența unor oameni pe care îi admirăm și care sunt dornici să împărtășească din ce au învățat. Veți fi surprinși cât de dispuși sunt să facă asta.
RD: Care crezi că este principalul motiv pentru care o companie nu reușește să crească, să atingă ”next level” în dezvoltarea sa?
OT: Antreprenorul care blochează deciziile la el și acela care nu evoluează mental puțin mai repede decât organizația pe care o conduce.
RD: Dacă ai putea schimba ceva în mindset-ul antreprenorului român, pentru ca acesta să evolueze și împreună cu el și afacerea sa, ce schimbare ai face?
OT: Să aibă încredere în el și în oamenii cu care lucrează și sa verifice cu scopul de a motiva și recompensa nu cu scopul de e a penaliza, dar să verifice și să aibă încredere. Am sesizat că este o mare confuzie în faptul că dacă ai încredere nu mai verifici! Această paradigmă e nevoie sa fie schimbată: încrederea nu se cere, nu se câștigă. Încrederea se acordă și după aceea verificarea găsește motivele pentru menține nivelul ridicat de încredere.
RD: Unde poate afla lumea mai multe despre tine? Unde te găsește offline sau online?
OT: pe Facebook, pe LinkedIn, www.toader.biz, www.ovidiutoader.ro, pe google dacă dați search după numele meu și căutați video veți găsi câteva înregistrări interesante, sunt un om mult mai disponibil decât pare.
RD: Un gând de final pentru cititorii DEVOS?
OT: Transmiteți mesaje clare și insistați să primiți răspunsuri clare de la angajații voștri, simplificați la maxim comunicarea pentru a obține esență și claritate. Delegați, cereți asumarea de acțiuni cu rezultate, ajutați, fiți prezenți, măsurați, sărbătoriți sau ajustați după caz, recompensați, fiți rezonabili: cereți imposibilul de la voi și de la ceilalți! Îmbrățișați și generați schimbarea, viața nu e constantă, nu e statică, evoluția este umană, bucurați-vă de ea!
Vă mulțumesc că ați citit până la final, vă sunt recunoscător pentru asta și mă voi bucura atunci când veți posta un comentariu sau îmi veți trimite un mesaj pe Facebook despre cum v-a influențat ceea ce ați citit aici!