Piața de e-commerce din România a crescut de la 1,8 mld euro în 2016 la 2,8 mld euro în 2017, iar anul 2018 s-a încheiat cu o creștere de 40%. În Europa, în aceeași perioadă, piața e-commerce a înregistrat un ritm de creștere de aproximativ 14%.
Printre preferințele cumpărătorului român se numără plata ramburs (peste 83%) și plățile cu cardul (în creștere cu 8% în 2016, 14% în 2017 și până la 20% în 2018). Cei mai importanți factori în luarea deciziei de cumpărare sunt prețul, încrederea pe care o conferă magazinul, timpul de livrare, claritatea și calitatea informațiilor de pe site. Principalele obstacole sunt lipsa de încredere și costul de livrare.
Cele mai dezvoltate industrii după valoarea coșului mediu de cumpărături sunt Electro – IT & C, Fashion & Beaty, Home & Deco.
Cum alege un antreprenor Soluția de E-commerce potrivită?
Pentru un antreprenor care dorește să își deschidă un magazin online variante:
Soluții Marketplace (Emag Marketplace, Olx.ro, Okazii.ro), Soluții Custom sau Platforme SaaS (Software as a Service) de E-commerce.
Soluțiile Marketplace. Au avantajul că listezi rapid produsele, nu ai costuri de implementare, produsul tău are din start o oarecare vizibilitate pe platformă. Dezavantajele sunt că te poziționezi pe piața celui mai mic preț (marje foarte mici), nu permit dezvoltarea brandului propriu, posibilitățile de personalizare sunt limitate, comunicare limitate de informații, promoții, etc.
Soluție Custom. În acest caz, lucrezi cu o agenție de dezvoltare soft alături de care se construiește un magazin online customizat de la 0, cu design și funcționalități pliate pe nevoile antreprenorului. Dezavantajele de cele mai multe ori sunt legate de bugetul inițial ridicat, cheltuieli de mentenanță mai mari, precum și timpul de dezvoltare mai îndelungat.
Platforma SaaS. Aceste platforme vin în întâmpinarea antreprenorilor, proprietarilor de magazine cu soluții open-source tip Magento, OpenCart, Presta Shop, Zen Cart, Woocommerce (care include plugin integrat cu WordPress). Avantajele folosirii acestor platforme open-source sunt costuri reduse, timpul redus de implementare, vizualizări demo a unor implementări similare. Multe platforme oferă și găzduirea magazinului online. Dezavantajele includ: proprietate limitată (brandul magazinului depinde de codul și infrastructura furnizorului), funcționalități mai limitate, mai puține opțiuni de personalizare versus design realizat de la 0, cele mai multe soluții SaaS nu oferă funcționalități localizate.
Se recomandă mare atenție la Găzduire, Posibilitățile de scalare și UI/UX (user interface / user experience) în selectarea unei soluții eCommerce. Întrebările de mai jos pot reprezenta un punct de pornire:
Soluția aleasă oferă hosting în Cloud, găzduire pe server (resurse partajate în comun), găzduire pe server dedicate (companie de hosting) sau găzduire pe server propriu (toată dezvoltarea soluții se va desfășura pe un server proprietate al clientului/antreprenorului/proprietarului de magazin online)?
Este ușor să îmi dezvolt magazinul? Care sunt limitele de care ar trebui să țin cont? Am posibilități de migrare pe altă platformă/ soluție tehnică? Cât de prietenoasă și intuitivă este interfața?
Oricare ar fi răspunsurile la întrebările de mai sus, acestea vor fi doar un punct de pornire. Nu uita să testezi, să măsori și să analizezi performanța magazinului în mod constant pentru a lua cele mai bune decizii cu privire la gama de produse, strategii de marketing și actualizare a soluției tehnice a magazinului.
Daniel Cioancă
Agile Project Manager, Co-Founder&CEO IF THEN WOW Inc.
daniel@ifthenwow.com