Feedback-ul, dar și sfaturile, criticile, evaluările sunt mai ușor de dat, decât de primit.
Pentru a fi un lider bun însă, este crucial să auzi și să răspunzi la critici adecvat, fie că acestea se referă la stilul de management, deciziile de HR, operaționale ș.a.m.d. Dar cum îi încurajezi pe angajați să îți ofere feedback sincer?
Iată câteva idei:
• Consideră fiecare critică ca fiind binevenită – este foarte important ca echipa ta să se simtă confortabil și în siguranță atunci când își exprimă opiniile cu onestitate. O astfel de abordare s-ar putea să îți aducă în atenție mici lucruri care pun presiune pe echipă, dar care în realitate nu sunt atât de importante și pot fi rezolvate de tine cu ușurință.
• Acționează – îți dorești ca angajații tăi să se simtă confortabil atât în mediul lor de lucru, cât și în prezența ta; din acest motiv se întâmplă destul de des să ai discuții despre planurile lor de viitor, despre ce ai putea să faci ca ei să evolueze profesional, despre optimizarea condițiilor de muncă, etc. Mai importante decât aceste discuții sunt însă acțiunile pe care le faci după ce acestea au avut loc. Modul în care acționezi și schimbările pozitive care se vor produce vor determina gradul de sinceritate pe care colegii tăi îl vor avea pe viitor în relația cu tine, iar ei vor ști că ai apreciat și luat în considerare opiniile lor ceea ce va spori încrederea lor în tine.
• Schimbă rolurile – știu că îți place să trasezi direcții, să faci strategii, să le spui oamenilor ce să facă, să iei decizii privind implementarea unor proiecte, dar ar fi util câteodată să inversezi rolurile. Din când în când ai putea să întrebi pe fiecare membru al echipei tale: ”Ce ai face în această situație dacă tu ai fi directorul general al companiei?”. Vei vedea că poți fi surprins foarte plăcut cu idei și acțiuni ce ar putea fi făcute și care să contribuie la optimizarea activității și dezvoltarea companiei.
• Include feedback-ul constructiv în cultura organizației – creare unui mediu de lucru deschis, în care toți angajații pot veni cu propuneri de eficientizare a activității, înclusiv pentru creșterea calității managementului companiei poate fi, deasemenea, o prioritate pentru tine. Poți face asta renunțând la raportările fixe (anaule, semestriale) și dezvoltând un cadru de lucru în care atât managerii, cât și angajații să aibă posibilitatea de a oferi feedback permanent relativ la acțiunile de creștere a companiei, de optimizare a activității sale.
• Cafea, bere, munte, mare, club, teatru – ai ghicit, este vorba de a-ți scoate echipa din când în când din mediu de lucru și de a petrece câteva ore sau zile împreună fără a fi presați de responsabilitățile de la locul de muncă. Se întâmplă frecvent ca în astfel de contexte oamenii să devină mai relaxați și mai dispuși să comunice despre lucrurile care îi deranjează sau îngrijorează, toate acestea ajutându-te să iei deciziile potrivite pentru remedierea disfuncționalităților existente în firmă.
E drept că în acest context poate fi mai dificil să faci acest lucru, însă și o discuție pe ZOOM poate fi de bun-augur.
Feedback-ul permanent primit din partea echipei tale poate fi un instrument extrem de bun pentru optimizarea proceselor interne, pentru evoluția companiei sau pentru îmbuntățirea aptitudinilor tale de leader; depinde doar de tine cât de bine și de mult îl utilizezi.