Probabil că te aștepți la un articol în care să îți vorbesc despre dificultățile cu care se confruntă antreprenorii și care sunt generate de stat (taxe, impozite, politică fiscală, etc), concurența globală la care trebuie să facem față, lipsa de personal, șamd.
Sunt de acord că toate cele de mai sus (lista este mult mai lungă) sunt piedici pe care le avem în calea succesului pentru afacerile noastre.
Cu toate acestea lasă-mă să-ți spun că nu acestea sunt cele mai importante piedici pe care trebuie să le depășești, ci acelea pe care chiar tu ți le așterni în cale.
Care sunt acestea?
1.Ocupat cu a fi ocupat!
Ne plângem că nu avem timp, dar, de cele mai multe ori, cele mai productive ore ale zilei le petrecem prin a fi ocupați cu foarte multe activități, ce par importante, dar care nu ne ajută absolut de loc să ne apropiem de obiectivele personale sau de business pe care le urmărim fiecare.
Ce facem la primele ore ale dimineții (cele mai productive ore ale zilei)? Verificăm emailurile, mesajele de pe Facebook sau Whatsapp, citim presa (pentru că trebuie să fim informați, nu-i așa?), facem ordine în hârtii și pe birou, etc.
Pentru că am pomenit de Facebook să analizăm un pic activitatea noastră pe rețelele sociale.
Un studiu publicat la începutul acestui an de SocialMediaToday.com arată că petrecem (în medie) 116 minute/zi pe rețelele sociale …. Aproape 2 ore. Știu, știu …nici măcar nu ai cont de Facebook, dar câte ore stai la telefon pe zi? Sau pe Messenger? sau ….
2 ore / zi înseamnă 10 – 12 ore pe săptămână …oare câte lucruri ai putea face pentru afacerea ta în aceste ore?
2. Cauți scuze
Unul din cele mai obișnuite moduri de a ne pune piedică este să găsim scuze sau vinovați: guvernul, încălzirea globală, cursul euro sau ROBOR-ul, lipsa specialiștilor, globalizarea, …
Unii le mai spun și probleme: avem o problemă …a crescut euro …, etc
În realitate singurii responsabili pentru rezultatele pe care le obținem, în afacerile noastre, suntem fiecare din noi.
O problemă este o problemă doar dacă o numim așa. Ce-ar fi dacă am numi-o șansă, oportunitate … de a deveni mai buni, mai rezistenți, mai creativi, de a dezvolta produse, servicii sau sisteme noi.
3. Organizezi ședințe și faci analize
Cam cât timp ai pierdut în ședințe în ultima perioadă? Unele dintre ele trebuiau să dureze o oră și au durat 3 sau chiar 4 ore; ați analizat în profunzime variante de tot felul, scenarii posibile și toate lucrurile ce s-ar putea întâmpla. Nu s-a luat nici o decizie pentru că a rămas că te mai gândești, că mai analizezi …
Te-ai gândit vreodată că toate aceste ședințe și analize sofisticate te împiedică să pui în practică toate acele schimbări de care compania ta are nevoie?
Îți mai dau un exemplu … vrei să îți crești afacerea și citești cărți despre dezvoltarea afacerilor, urmărești blogurile unor experți internaționali, participi la conferințe și workshopuri, cumperi programe online … și în tot acest timp ce se întâmplă? …afacerea ta nu crește. Toate acțiunile de mai sus sunt necesare și binevenite, dar dacă nu treci la acțiune, la a pune imediat în practică cunoștințele acumulate tot efortul este în zadar și este de fapt o piedică în calea dezvoltării.
4. Nu-ți „place” contabilitatea
Unul din aspectele des întâlnite în interacțiunea cu alți antreprenori este un soi de aversiune față de cifre și nu orice cifre, ci acelea care le arată numeric cum merge afacerea lor, Chiar dacă termeni precum buget, amortizare, imobilizări, cashflow, balanță, inventar, profit operațional, șamd nu le sunt în totalitate necunoscuți, nu reușesc ”să citească” datele financiar contabile ale companiei, dar mai ales să le interpreteze.
Așa cum nu poți conduce o mașină fără să te uiți, din când în când la indicatoarele de la bord, tot așa nu poți conduce o afacere fără să te uiți periodic la tabloul de bord economico-financiar; și cu cât afacerea este mai mare cu atât trebuie să o faci mai des.
5. Nu construiești echipe
Aud frecvent întrebări precum: ”De ce nu sunt oamenii mei motivați și conectați la obiectivele companiei?”, ”De ce echipa mea nu are pasiune pentru ceea ce face?”, ”De ce angajații mei nu dau randamentul pe care ar putea să îl aibă”. Plecând de la aceste idei tindem mai degrabă să ne destructurăm echipele, cerându-le în permanență o prestație ”perfectă”, în loc să le construim.
Rolul nostru, de lideri ai organizațiilor pe care le-am creat, este de a crește oameni, specialiști și echipe și vom avea succes dacă fiecare persoană care interacționează cu noi (pe un termen mai lung sau mai scurt) evoluează profesional sau personal ca urmare a acestui lucru.
Trebuie să construiești o organizație în care oamenii să simtă că evoluează, că sunt provocați să își depășească limitele, că au suport necondiționat din partea ta sau a managerilor direcți.
O altă piedică pe care ne-o punem singuri în drumul afacerii noastre către succes este perfecțiune. Vrem să lansăm și să avem pe piață produsul perfect, cu toate funcționalitățile posibile, să avem servicii complete, integrate, complementare, să avem tot ce un client și-ar putea dori de la un furnizor ca noi.
Nu există perfecțiune și dacă o urmărești pentru afacerea ta, nu faci decât să amâni sau să anulezi șansele de succes pe care le ai.
Cei mai mari antrenori ai lumii, ce care au cunoscut și cunosc succesul zilnic, au cu totul un alt model: realizează un prototip, îl lansează, culeg feedback, opinii, reviewuri, critici, aprecieri, iterează … creează un nou prototip pe care îl lansează, și așa mai departe
Analizează acești factori de piedică în calea succesului afacerii tale! Sunt convins că vei găsi cele mai bune modalități de înlăturare a lor.
Bogdan Trandafir
CEO&Founder INNVISION
bogdan@innvision.ro
0722627795