Andrei IGNĂTOAIE este unul din membri fondatori al Lavanda Laurei. În cele ce urmează vom afla aspecte inedite despre ce înseamnă Lavanda Laurei, cum a pornit ideea, parcurs și povești cu tâlc.
Revista DEVOS: De ce lavandă?
Andrei Ignătoaie: Aveam de gând să investim în agricultură, la momentul respectiv, în 2015. După ce ne-am documentat destul de bine, am ales să cultivăm lavandă, și iată că ușor, ușor ne-a cucerit cu multiplele ei beneficii pentru sănătate, așa că am decis să ne implicăm tot mai mult, ajungând să dezvoltăm gama noastră de produse din lavandă.
RD: Cine este Laura?
AI: În primul rând soție și mamă a doi copii minunați, și în al doilea rând un mic antreprenor care își dorește să crească acest business ca pe al treilea copil, cu dragoste și multă implicare.
RD: Sunteți un business la început de drum. Ce metode de promovare folositi?
AI: Suntem la început de drum și spre norocul nostru am avut o creștere organică, astfel că până acum am avut parte de foarte multe persoane care să creadă în noi, să ne susțină și iată că astfel brandul Lavanda Laurei a început să prindă contur și să primim diverse invitații pentru apariții media. Am avut și două apariții în reviste de profil pentru care am alocat buget, în rest promovarea se realizează în mare parte pe pagina Lavanda Laurei, prin prezența noastră la cât mai multe evenimente, și la târgurile cu specific.
RD: Știm că investiți foarte mult timp în business. Cum se împacă job-ul cu business-ul iar mai departe cu familia?
AI: Timpul este într-adevăr foarte limitat în ultima perioadă. Încercăm să le echilibrăm pe cât posibil, pentru că deși e foarte important să lucrăm cât mai mult în laborator, după ce termin serviciul, primul lucrul pe care îl fac, este să mă duc acasă să petrec timp cu familia. Deocamdată ritmul de producție nu este alert, astfel că 2-3 zile în care poate să meargă Laura să lucreze la produse, pentru moment sunt de ajuns. Pe viitor, dacă vor fi cereri mai mari vom angaja pe cineva care să ne ajute cu producția.
RD: Care sunt principalele provocări pe care le are un start-up în domeniul producției?
AI: Pe lângă birocrație, principala provocare, mai ales în domeniul producției de cosmetice, este faptul că apar costuri destul de mari pentru a avea produse conforme. Analizele și dosarul pentru fiecare produs pot ajunge de la câteva sute la lei până la aproape 3000 lei, iar dacă ai o gamă mare de produse costurile sunt destul de ridicate. Cred că acesta este și unul din motivele pentru care sunt foarte puțini producători de cosmetice handmade pe piață.
RD: Pentru cititorii noștri care ar putea fi inspirați în a alege calea antreprenoriatului, la cât se ridică investiția inițială într-o afacere cu acest specific?
AI: Dacă e să luăm în calcul atât suprafața noastră mică de lavandă cât și dotările făcute în laborator, investiția inițială ar fi de aproximativ 6.000 euro, asta bineînțeles fără să punem la socoteală investiția necesară validării produselor.
RD: Ce surse de finanțare ați folosit?
AI: Până acum am folosit doar resurse proprii. Am încercat să obținem și fonduri europene pentru producție, însă din păcate dosarul nu a fost aprobat.
RD: O întrebare poate clișeică, dar unde vă imaginați a fi peste 5 ani?
AI: Sperăm că peste 5 ani să fim un brand destul de bine conturat, astfel încât cei care au nevoie de lavandă și produse naturale pe bază de lavandă să se gândească prima dată la noi, iar noi să putem fi mai aproape de ei prin prezența produselor noastre în cât mai multe magazine.
RD: Dacă ați avea la dispoziție un buget de 100.000 de euro în ce ați investi prima dată?
AI: Aș planta lavandă pe o suprafață mai mare, apoi poate aș face chiar și un spațiu de producție mai generos.
RD: Care sunt produsele voastre vedetă?
AI: Dacă ar fi să fac un top 3, cele mai vândute produse sunt: uleiul esențial de lavandă, urmat de apa florală de lavandă și de săculeții cu floare uscată.
RD: Povestește-ne o întâmplare amuzantă dar din care ai avut de învățat.
AI: Dacă stau să ma gândesc, acum mi se pare amuzant, faptul că în primii 2 ani, în perioada de recoltare, executam exclusiv manual recoltarea, și în mare parte singur. Cred că vă puteți imagina cum eram la sfârșitul unei zile și cum arătau mâinile mele. Între timp, am mai avansat puțin la un sistem semimecanizat.
RD: Cum se resimte competiția în piață?
AI: Competiția este de bun augur în orice domeniu, cred eu. Ne face să ne dorim să fim mai buni în ceea ce facem și să oferim calitate indiferent de ce fac sau oferă competitorii noștri.
RD: Am observat că pe lângă produsele obținute pe bază de lavandă comercializați și diverse accesorii realizate cu tehnica decoupage. De unde această pasiune?
AI: Laura avea această pasiune încă dinainte de a avea copiii sau cultura de lavandă. Pe la începutul anului 2018 când nu aveam un portofoliul dezvoltat, ne gândeam cum să promovăm produsele pentru evenimentele ce aveau să vină, respectiv Ziua îndrăgostiților și luna martie. Apoi ne-a venit ideea de a face pachete cadou. Decorăm cutii din lemn prin tehnica decoupage, le personalizăm cu modelul ales de client, iar apoi le umplem cu produse din lavandă. Ideea a prins destul de bine și datorită faptului că după folosirea produselor, cutia poate capăta o altă utilitate (poate fi folosită drept cutie pentru păstrat amintiri sau pentru bijuterii).
RD: Care sunt modalitățile în care puteți ieși cu produsele voastre la export și care sunt piețele unde vedeți oportunitate?
AI: Chiar de curând am trimis câteva produse pentru un festival organizat în Germania, Festivalul Mondo. Mai avem o propunere de colaborare cu cineva din Danemarca, pentru a expune și vinde produsele noastre într-un magazin online cu produse naturiste. Sperăm să concretizăm acestea dar și alte colaborări în viitorul apropiat.
RD: Cum puteți fi sprijiniți din partea unei asociații de producători în acest sens?
Pentru produsele distribuite la nivel local ne este de ajutor Asociația magazinelor de proximitate La Bacanie. Există și o asociație a producătorilor care se ocupă și cu partea acesta, de export, Bionest Cluster, însă deocamdată nu suntem în asociație, dar vom lua în considerare când vom extinde plantația.
RD: Ai vreun antreprenor pe care să îl consideri modelul tău?
Greu de spus, genul de întrebare care cere fie un răspuns laconic, fie unul extrem de elaborat pe care niciun cititor nu ar avea răbdare să îl parcurgă. Ca să intru totuși în joc – Dan Drăghici este un antreprenor român care își dorește să facă diferența atât pe piața în care activează, cât și în rândul echipelor cu care lucrează. Perfecționist, atașat de oamenii cu care muncește și îndrăgostit până peste cap de familia sa, căreia încearcă să îi dedice cât mai mult timp posibil. Ar mai trebui să știți despre el că este mereu în viteză și cere imposibilul atât de la el, cât și de la colaboratori, cu diferența că reușesc împreună de cele mai multe ori să atingă imposibilul atunci când toți ar spune că „asta nu se poate“! Ba se poate!