Am asistat în ultima perioadă la o perimare serioasă a valorilor antreprenoriale. Bănuiesc că, în mare parte, se datorează structurii genetice a poporului român și a faptului că am tot fost hărțuiți sistematic chiar și în ultimii ani post decembriști.
Participând constant la evenimente de business, cursuri, workshop-uri, atât în calitate de cursant cât și de partener în organizare, am avut șansa de a interacționa cu foarte mulți antreprenori cu experiență, la început de drum sau cu aspirație de antreprenor. Am facut-o atât din curiozitate precum și cu intenția de a lua pulsul la cald, direct interesat de calitatea evenimentelor în curs de desfășurare.
Nu mare mi-a fost surprinderea că într-o proporție covârșitoare feedback-urile primite au fost aproape distructive, gen: informațiile prezentate sunt la nivel de începător; strategiile nu pot fi aplicate în business-ul pe care îl conduc; totul este bine și frumos dar nu se potrivește la situația actuală în care trăim. Lista poate continua la nesfârșit.
Se naște în acest context o întrebare, oarecum retorică:
Chiar nu suntem capabili să percepem valoare în nici un caz?
Înțeleg să fie mai greu de ,,digerat” acei traineri despre care se spune că au învățat totul din cărți și că au preluat cât au putut de la alții de peste hotare. Mă gândesc însă că toți profesorii din zona economică, cu vastă experianță, de la toate universitățile din lume, sunt în mare parte teoreticieni, fără să aibă experiență antreprenorială, iar acest lucru nu le poate minimiza sau șterge ca un burete valoarea pe care o au. În egală măsură suntem conștienți că ei reprezintă adevărate călăuze în această lume pentru mulți dintre tinerii antreprenori. La urma urmei, o vorbă românească zice că este bine “să faci ce zice popa, nu ce face el”.
Ceea ce nu înțeleg este de ce se întâmplă să avem de-a face cu reacții apropiate și în cazul în care vorbitorul are peste 20 de ani de vechime ca antreprenor, este business angel și membru în consiliul de administrație a zeci de companii, cifrele de afaceri sunt impresionante, cu alte cuvinte experianța este una foarte vastă.
Oare nu ne ridicăm bariere singuri? Oare nu ne punem piedici inutile?
Până la urmă este greu de crezut că în expuneri care durează 4-5 ore, în care sunt prezentate “tone” de informații și date zeci de exemple practice care pot fi aplicate într-o manieră facilă, nu putem găsi cel puțin o idee care să aducă valoare adăugată business-ului pe care îl conducem.
Uitându-mă retrospectiv la experianțele pe care le-am trăit de-a lungul timpului îmi dau seama că la un moment dat am căzut și eu în această patimă, gândind că informațiile pe care le acumulasem ca antreprenor, în cei peste 9 ani de activitate, erau îndestulătoare, iar personajele care prestau într-un panel sau în altul nu-mi puteau transmite idei noi. Am realizat destul de repede că mă autosabotam, că nu putea fi o gândire constructivă. La urma urmei, dacă aș fi avut o afacere de succes ar fi trebui să mă laud și eu cu cifre de afaceri de invidiat, lucru care nu se întâmpla la acel moment.
Aflându-mă într-o eroare, am început să îmi cultiv un simț al atenție sporit, am transforat simpla prezență la seminarii și sesiuni plenare în ascultări active. Am început să îmi notez cât mai multe idei, să pun în discuție acțiunile pe care le întreprindeam, iar cum pofta vine mâncând, în curând, am ajuns să plec de la fiecare întâlnire de business cu minim o idee pe care implementând-o de a 2-a zi în propria afacere să constat că rezultatele nu întârzâie să apară.
Este un fapt demonstrat că orice model de multiplicare a afacerii am pune în practică, creșterea valorilor tranzacționate va fi o realitate. Fie că vorbim despre “Pâlnia vânzării”, “Șasiul afacerii” toate vor avea succes. Până la urmă vorbim despre ecuații matematice. Este de ajuns să modificăm în sens crescător unul din termeni, în așa fel încât numărul întâlnit după semnul egal să crească exponențial. Dacă dorim să avem un număr cât mai mare de clienți este necesar ca în funnel să ajungă un număr cât mai mare de prospecți. Pe de altă parte dacă ne dorim un volum de vânzări mărit putem crește numărul mediu de tranzacții și/sau valoarea medie pe tranzacție.
Este simplu, nu? Diferența majoră o face gradul de implicare al antreprenorului sau al persoanelor de decizie precum și modul în care aceștia își stabilesc obiectivele. De ce este important să stabilim obiective? În lipsa acestora, care bine ar fi să fie de tip SMART (specifice, măsurabile, care pot fi atinse, relevente și încadrate în timp) nu vom avea capacitatea niciodată să evaluăm corect impactul acțiunilor noastre și mai ales nu vom putea cântări valoarea rezultatelor, iar deznodământul va fi întotdeauna același, de nemulțumire.
Ce ar fi important să conștientizeze toți antreprenorii, mai ales cei la început de drum? În business este precum în bucătărie. Să facem următorul exercițiu imaginar: avem la dispoziție toate ingredientele pentru realizarea celui mai gustos preparat, ni se oferă de asemnea o fotografie cu produsul finit, unul de altfel notat cu 3 stele Michelin. Care sunt șansele să putem obține preparatul prezentat? Sunt minime. Nu cunoaștem cantitatea corectă pentru fiecare ingredient. Nu avem informații despre ordinea de mixare sau despre timpul necesar fiecărui pas. Nu cunoaștem temperatura corectă de preparare sau de coacere. Nu cunoaștem gustul pe care ar trebui să îl aibă produsul.
Chiar dacă am lucra în condiții ideale iar cele menționate mai sus ar fi cunoscute vor apărea întotdeauna factori externi care vor putea afecta calitatea rezultatului.
Concluzia: joaca de-a antreprenoriatul este precum ghiveciul de legume. Multe ingrediente care necesită a fi mixate cu grijă, respectând ordinea și gustând continuu, pentru a obține savoarea potrivită!
În business, orice informație primită necesită a fi digerată, trecută prin filtrul valorilor personale și pusă în practică doar dacă simțim că este potrivită. Rezultatele trebuie urmărite cu atenție pentru a ajusta continuu acțiunile astfel încât să obținem maximizarea efectelor. Fiți prudenți dar sărbătoriți fiecare victorie!
Autor
Răzvan Zvorișteanu
CEO PROMER® Group