Am întrebat 100 de antreprenori români care sunt principalele provocări ale unei afaceri și am rămas surprinși să aflăm că 60 % consideră că ceea ce contează este modelul de business (infrastructura, resursele umane și brandul afacerii) și 40 % impactul instabilității legislative asupra afacerii pe termen mediu și scurt. Lăsând la o parte acest scenariu ipotetic, am constatat, în diverse contexte, că a devenit o preocupare constantă a antreprenorilor locali și regionali de a se familiariza cu conceptul de Legal Dashboard.
Fie ca unii dintre ei au încheiat deja un contract cu avocați de business, care să le ofere consultanță și alerte legislative constante, fie încă nu au ajuns să înțeleagă “de ce ar avea nevoie de suport juridic permanent”, un lucru devine evident: ar trebui să existe o preocupare constantă, atât a antreprenorilor, cât și a celor care se gândesc să intre în afaceri, pentru ca firma lor să aibă un instrument de lucru simplu și eficient “în lupta” cu instabilitatea legislativă.
Ce este un Legal Dashboard? Chiar dacă există inițiative ale unor furnizori privați de a construi platforme dedicate managementului juridic al unei firme, personal consider că atât timp cât ai „un băț și un fir, îți poți construi și singur o undiță” în funcție de obiectul de activitate al firmei tale, îți poți seta un legal dashboard având la îndemână doar un abonament legislativ online și un model construit pe ariile ce impactează legislativ businessul:
Corporate – Legea societăților – proceduri ONRC – pacte societare – modificări acte constitutive;
Contracte – Codul civil – tipuri de contracte – drepturi și obligații – clauze contractuale – jurisdicții
Raporturi de munca – Codul muncii – CIM – Regulamente interne – CCM – SSM
Disciplina financiar – contabilă – norme contabile – documente – facturi – avize
Fiscalitate – Codul fiscal – declarații – impozite și taxe – penalități
Mărci înregistrate – Legea mărcilor – înregistrare OSIM – clase de produse – monitorizare / opoziție mărci
Infracțiuni economice – Codul penal și legi speciale.
Primul avantaj al utilizării unui Legal Dashboard este însăși faptul că dvs. îl aveți în firmă în timp ce alți antreprenori încă nu-l au. Un principiu de drept arhicunoscut juriștilor, dar nu și antreprenorilor, spune că nimeni nu poate invoca necunoașterea legii în favoarea sa. Așa că, atunci când apare o lege nouă cu impact direct asupra activității firmei tale, vei ști imediat care pot fi riscurile legale și pecuniare care pot afecta managementul operațional al firmei.
Al doilea avantaj este dat de faptul că ai un responsabil în firma care va lucra permanent cu acest instrument. Fie că vei angaja un legal adviser intern, fie că-ți vei externaliza departamentul Legal către un cabinet de avocatură, vei primi periodic alerte legislative cu privire la noile reglementări apărute și scurte analize cu privire la impactul acestora asupra afacerii – ce măsuri se impun a fi luate pentru a evita amenzile / sancțiunile pentru nerespectarea legilor.
Al treilea avantaj îl constituie existența istoricului unei legi de impact major după ce aceasta a suferit numeroase modificări în timp. Fiecare astfel de reglementare poate fi analizată după următorul setup: Articol important — forma nouă / abrogare articol — efect juridic — măsura nouă de implementat — sancțiune / amenda evitată. În acest mod se pot face analize de risc legale atunci când se ia în calcul un buget de venituri și cheltuieli anual ori un plan de afaceri pentru o linie de business nouă.
Al patrulea avantaj rezidă din faptul că, o dată construit și implementat, acest Legal Dashboard poate fi predat cu ușurința de la un responsabil intern / extern la altul nefiind nevoie de a lua demersul de la zero cu construirea acestui instrument de lucru. Predictibilitatea și ușurința de a lucra cu acest tool oferă un avantaj competitiv al firmei în raport cu competitorii săi pe zona de Regulatory & Compliance.
Pe cale de consecință, existenta unui Legal Dashboard în cadrul firmei pe care o administrați vă poate oferi un plus de siguranță și predictibilitate având în vedere că instabilitatea legislativă și cea a mediului politic vă poate afecta, într-un fel sau altul, atât sustenabilitatea businessului cat și profitabilitatea sa în 2019 !
Daniel Dragoș Panainte se autodefinește ca fiind Human Troubleshooter & Free Spirit. Având o licență în sociologie și politologie și o formare în psihoterapie sistemica, interese constante în zona de psihologie organizațională, neurostiințe și economie comportamentală, precum și peste 15 ani de experiență în Management consulting, HR & People management, Due Diligence, Legal risk management și B2B Conferences & Events, Daniel Dragoș este simultan creator de comunități (HR Community Manager @ HR Club Iasi), antreprenor (administreaza platforma DBIRomania), legal consultant (CARP Law Office) și căutator de sens pentru oameni și organizații (diagnoza și intervenție sistemica).